• تراشه AMD Gonzalo در نسل آتی کنسول‌ ایکس باکس و پلی استیشن به‌کار می‌رود

    وبینوکس - اطلاعاتی از پردازنده‌ی قدرتمند Gonzalo ساخت شرکت AMD برای استفاده در کنسول‌های بازی نسل بعدی منتشر شده است.

    یک نمونه‌ی تأیید کیفیت از SOC (سیستم روی تراشه) گنزالو شرکت AMD به‌تازگی رویت شده است.‌ توییت منتشرشده توسط افشاگر مشهور فناوری‌ها TUM_APISAK اشاره به رویت نمونه‌ی تأیید کیفیت این تراشه دارد. گفته شده است که تراشه‌ی Gonzalo واحد پردازش شتاب‌دهی‌شده‌ی (APU) سفارشی AMD است که برای تأمین قدرتِ پردازشِ نسل بعدی کنسول‌های بازی از مایکروسافت تا سونی در نظر گرفته شده است؛ البته این موضوع هنوز به‌طور رسمی توسط AMD تأیید نشده است. اولین شایعات در مورد رویت تراشه‌ی Gonzalo به ماه ژانویه بازمی‌گردد که این تراشه در قالب یک نمونه‌ی مهندسی اولیه و با رمزنام 2G16002CE8JA2_32/10/10_13E9 دیده شده بود. ریزمعماری این تراشه در آن زمان نامشخص بود و نشانه‌ای وجود نداشت که گویای استفاده از معماری Zen + یا Zen 2 در این پردازنده باشد. براساس یافته‌های رمزگشای رمزنام‌های AMD ماروین، تراشه‌ی AMD Gonzalo باید ۸ هسته‌ی فیزیکی داشته باشد که با سرعت کلاک پایه ۱ گیگاهرتز و کلاک تقویت‌شده‌ی ۳.۲ گیگاهرتز کار می‌کند. بنا بر وجود شناسه‌ی 13E9 PCIe در این رمزنام گفته می‌شود که این SOC به‌صورت یکپارچه با تراشه‌ی گرافیکی Navi 10 Lite با سرعت کاری یک گیگاهرتز ارائه خواهد شد.

    اخیراً اخباری از رویت تراشه‌ی مشابهی در پایگاه داده‌ی 3DMark به گوش می‌رسد؛ هر چند این بار اطلاعات SOC افشاءشده مربوط‌به یک نمونه‌ی تأیید کیفیت با نام رمز متفاوت ZG16702AE8JB2_32/10/18_13F8 است. آخرین اطلاعات به‌دست‌آمده حاکی از آن است که تراشه‌ی AMD Gonzalo برای استفاده در کنسول‌های نسل بعد به مرحله‌ی تولید نزدیک می‌شود. این بدان معنا است که کنسول‌های PlayStation 5 و Microsoft Xbox Scarlett که هر دو احتمالاً قدرت پردازشی خود را از تراشه‌ی AMD Gonzalo  می‌گیرد؛ زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شود، در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

     

    تراشه AMD Gonzalo در نسل آتی کنسول‌ ایکس باکس و پلی استیشن به‌کار می‌رود

    نمونه تراشه‌ی جدید رویت‌شده کمی متفاوت از تراشه‌ای است که در ماه ژانویه دیده شد. اولاً نمونه‌ی تأیید کیفیت بنا به گزارش‌ها مکرر سرعت کلاک پایه‌ای معادل ۱.۶ گیگاهرتز دارد که این میزان ۶۰۰ مگاهرتز بالاتر از نمونه‌ی مهندسی رویت‌شده است. دوماً Stepping از A2 به B2 تغییر یافته که نشان‌دهنده‌ی عبور از مرحله‌ی توسعه‌ی این تراشه است و سرانجام که PCIe ID مربوط‌به نمونه‌ی تأیید کیفیت به‌جای 13F8، ‌با واژه‌ی 13E9 بیان شده است. به نظر می‌رسد که این نسخه‌ی دیگری از Navi 10 Lite اصلی است که در نمونه‌ی مهندسی دیده شده بود. iGPU (واحد پردازش گرافیکی یکپارچه) نیز در نمونه‌ی تأیید کیفیت ظاهراً در فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز کار می‌کند که ۸۰۰ مگاهرتز سریع‌تر از نمونه‌ی مهندسی پیشین است.

    اگر چنین سرعت کلاکی درست باشد، تراشه‌ی AMD Gonzalo تراشه‌ای بسیار توانمند خواهد بود. با داشتن چنان سرعتی کلاکی، دانستن توان طراحی حرارتی (TDP) این تراشه نیز خالی از لطف نیست. با عبور از سرعت کلاک عملیاتی ۱.۸ گیگاهرتز، محدوده توانی کنسول‌های گیمینگ مدرن را پشت سر گذاشته‌ایم. پس مشتاقیم که بدانیم AMD با چه ترفندی می‌خواهد به چنین سطح عملکرد و توان کاری مهیبی دست یابد.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا