• چشیدن مواد شیمیایی خطرناک به کمک زبان رباتیک

    وبینوکس - پژوهشگران IBM به کمک هوش مصنوعی زبان الکتریکی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند در صنعت، آشپزی و پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

    نمونه‌ی آزمایشی زبان رباتیکی که هایپرتیست (Hypertaste) نامیده می‌شود، به پژوهشگران امکان می‌دهد که بتوانند پژوهش‌های مرتبط با مواد شیمیایی پالایش‌شده‌ی محلول را در طیف وسیعی ار ترکیبات و بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده، انجام دهند.

    IBM به کمک فناوری هوش مصنوعی واتسون خود، مغزی مصنوعی ایجاد است؛ اما به‌نظر می‌رسد که این شرکت قصد دارد نسخه‌ای مصنوعی از بخش دیگری از بدن یعنی زبان را نیز توسعه دهد. دانشمندان کامپیوتر آی‌بی‌ام یک زبان الکترونیکی قابل‌حمل مجهز به هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که دارای حسگرهای خاصی است که می‌تواند طعم مواد را بچشد و مایعات مختلف را شناسایی کند. در یک مصاحبه، پاتریک روچ یکی از پژوهشگران این پروژه گفت:

    ما به‌عنوان انسان ازنظر توانایی تشخیص مایعات مختلف خیلی خوب هستیم. درحالی‌که لزوما نمی‌توانیم مقادیر دقیق یک ترکیب در مایع را مشخص کنیم، ولی می‌توانیم یک مایع را بارها و بارها تشخیص دهیم. این همان چیزی بود که ما سعی کردیم در این پروژه تکرار کنیم.

    به‌نظر می‌رسد که بتوان زبان مصنوعی ساخت آی‌بی‌ام را مانند یک آرایه‌ی حسگر در مایعات مختلف فرو برد. با استفاده از فناوری تطبیق الگو و نیز یادگیری ماشین، این دستگاه می‌تواند ترکیب مایعات را تشخیص دهد و با اطلاعات مربوط به مایعات مختلف موجود در پایگاه داده تطابق دهد.

    دانشمندان

    در یازدهمین کنفرانس جهانی روزنامه‌نگاران علمی که در لوزان سوئیس برگزار شد، نمایشی از این زبان الکتریکی ارائه شد و توانایی این زبان برای تمایز بین برندهای مختلف آب نشان داده شد. عملکرد این دستگاه دقیق و پایدار بود. روچ گفت:

    چیزی که ما در این پروژه توسعه دادیم، یک راه‌حل کامل برای تبدیل اثر انگشت مواد شیمیایی به اثر انگشت دیجیتال است.

    با توجه به گفته‌های روچ، بدیهی است که این فناوری بتواند در صنعت آشپزی و برای چشیدن نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه توانایی طبقه‌بندی آن می‌تواند فراتر از چشیدن نوشیدنی‌ها پیش برود و امکان به‌کارگیری آن در هر سناریویی که کاربر بخواهد، امکان‌پذیر است. برای مثال می‌توان بررسی کرد که آیا ترکیب یک غذای خاص با آنچه تولیدکننده روی برچسب عنوان کرده، یکی است یا نه.

    درمورد مواد غیر غذایی، برای مثال اگر تأمین‌کننده‌ی صنعتی درحال ارائه‌ی مواد خام به شما است، می‌توانید از این ابزار برای تأیید یکی بودن منبع استفاده کنید. تغییر برچسب روی مایع کار آسانی محسوب می‌شود؛ اما تغییر هویت شیمیایی مایع بدون تأثیر روی عملکرد آن امر به‌کلی متفاوتی است. روچ پیشنهاد می‌کند که کاربرد دیگر این زبان الکترونیکی در بخش سلامت است و می‌تواند درمورد آزمایش مایعات زیستی مانند ادرار استفاده شود. هدف بعدی این گروه پژوهشی، رشد پایگاه داده است. روچ می‌گوید:

    ما این پلتفرم را به‌عنوان یک اثبات مفهوم ارائه داده‌ایم، بنابراین قدم بعدی این است که بسته به هدف مورد نظر اصلاحاتی در آن انجام شود.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا