• ماکرو نویسی چیست؟

    اولین ماکرو نویسی خود را در اکسل همین حالا تجربه کنید!
    • مقدمه

    برای شروع هر کاری گام اول اون مهم نیست که چگونه برداشته بشه، مهم اونه که به هر حال برداشته بشه. مطمئنا شما که الان در حال خواندن این بلاگ هستید قصد کردید که گام اول رو بالاخره بردارید. خبر خوب اینه که وقتی به انتهای این بلاگ برسید دو تا اتفاق خوب برای شما می افته:

    ۱- در شما احساس خوبی نسبت به ماکرو نویسی ایجاد میشه و مهم تر از آن

    ۲- شما توسط VBA تحت اکسل، یک ماکرو تولید کرده اید!

     

    • ماکرو نویسی چیست؟

    ماکرو نویسی همان برنامه نویسی توسط ویژوال بیسیک تحت اکسل [VBA] می باشد که شرکت Microsoft آنرا تولید نموده است. در یک جمله ماکرو نویسی وسیله ای است که با آن می توان برنامه های تحت اکسل را توسعه داد.

    این طور فرض کنید که یک ربات هوشمند وجود دارد که دارای تسلط کامل روی اکسل است. این ربات می تواند دستورات کاربر را بخواند و آنرا با سرعت و دقت زیاد انجام دهد. حالا کاربر برای اینکه بتواند این ربات را به کار بگیرد باید بتواند دستورات را به زبان قابل فهم برای ربات بنویسد.

    • فعال کردن تب Developer:

    قبل از اینکه بتوانید خودتان را برنامه نویس اکسل [Programmer] خطاب کنید، باید تغییری در برنامه اکسل خود ایجاد کنید تا تب جدید Developer در نوار بالای برنامه شما نمایش داده شود. این کار بسیار آسان است فقط کافیه مراحل زیر را دنبال کنید:

    ۱- در هر کجای نوار Ribbon که شد توسط ماووس راست کلیک کنید و گزینه Customize the Ribbon را انتخاب نمائید.

    ۲- در پنجره باز شده در ستون سمت راست گزینه Developer را پیدا کنید و تیک آنرا فعال نمائید.

    ۳- گزینه OK را انتخاب نمائید. به این صورت تب جدید Developer در برنامه شما نمایش داده می شود.

    ماکرو نویسی چیست؟

    • همه چیز آماده است، مراحل را به سادگی زیر دنبال کنید:

    ۱- برنامه اکسل را اجرا نمائید.

    ۲- کلید میانبر Ctrl+N را بزنید تا یک Workbook جدید باز شود.

    ۳- در تب Developer وارد شوید و کنترل کنید که گزینه Use Relative References فعال باشد. فعال کردن این گزینه در هنگام ضبط ماکرو باعث می شود که آدرس ها بصورت نسبی در کدها وارد گردد.

    ماکرو نویسی چیست؟

    ۴- روی یک سلول به انتخاب خود کلیک کنید.

    ۵- گزینه Record Macro را کلیک کنید. به این ترتیب پنجره ای به شکل زیر نمایان می گردد. در آن نامی برای ماکرو و در بخش کلید میانبر یک حرف (مثلا Q) را انتخاب نمائید. در انتها گرینه OK را کلیک کنید.

    ماکرو نویسی چیست؟

    از الان هر کاری که شما در شیت اکسل انجام دهید، بصورت کد ماکرو ذخیره می گردد.

    ۶- نام خود را در همان سلولی که فعال کرده بودید تایپ کنید (فعلا به انگلیسی).

    ۷- به یک سلول پایین تر روید و دستور زیر را در آن تایپ کنید.

    =NOW()

    توسط این دستور زمان و تاریخ در لحظه نمایش داده می شود.

    ۸- فرمول را از داخل سلول حذف کنید. برای این کار روی سلول رفته کلیدهای Ctrl+C را زده و Home>Clipboard>Paste>Values را انتخاب نمایید. بدین ترتیب دستور از حالت فرمول به مقدار تبدیل می شود.

     ۹- مجموع دو سلول را انتخاب کنید و سایز فونت را به ۱۶ افزایش و رنگ فونت را قرمز کنید.

    ماکرو نویسی چیست؟

    ۱۰- کار تمام شد. حالا می توانید جهت پایان ضبط ماکرو، گزینه Stop Recording را در شکل بالا کلیک کنید.

    تبریک میگم، شما اولین ماکروی خود را تولید کردید. الان می توانید تلفن را بردارید و به کسی که برایتان اهمیت دارد این خبر خوش را بدهید!

    • تست ماکرو:

    حالا لازم است ماکروی تولید شده را اجرا کنید و از صحت کارکرد آن اطمینان حاصل نمائید. برای این کار روی یک سلول خالی رفته و کلید میانبر Ctrl+Shift+Q را انتخاب کنید.

    خواهید دید که در کسری از ثانیه نام و زمان با فونت ۱۶ و رنگ قرمز اجرا می گردد.

    ماکرو نویسی چیست؟

    • ماکرو کجا ذخیره شد؟

    همان طوری که گفته شد، تمام مراحلی که توسط شما انجام شد بصورت کد ماکرو در اکسل ذخیره شده است. برای دیدن آن کلید Alt+F8 را انتخاب کنید. پنجره حاوی ماکروی ساخته شده نمایش داده می شود. در این پنجره Edit را انتخاب کنید تا وارد محیط ویژوال بیسیک شوید. محیط ویژوال بیسیک به همراه کدهایی که از مراحل کار شما ذخیره شده است، در زیر نمایش داده شده است.

     

    ماکرو نویسی چیست؟

    اگر جملات بالا مانند زبان چینی [漢字] برای شما جلوه می کند، کاملا منطقی است! چون شما تازه اولین قدم را برداشته اید. کمی حوصله نمائید.

    • اضافه کردن دکمه

    شما می توانید براحتی اجرای دستورات ماکروی خود را با فشار دادن یک دکمه در محیط جدولی اکسل انجام دهید. برای این کار وارد تب Developer شوید و از بخش Controls قسمت Insert گزینه Button را انتخاب کنید.

     

    ماکرو نویسی چیست؟

    با انجام این کار برنامه از شما محل قراردهی دکمه را جویا می شود که بهتر است جای خلوتی از صفحه را برگزینید. بلافاصله بعد از انتخاب محل دکمه، پنجره ای به شکل زیر باز می شود که از شما می خواهد تا مشخص کنید کدام ماکروی موجود را می خواهید به این دکمه ربط دهید.

    ماکرو نویسی چیست؟

    تنها ماکرویی که وجود دارد NameandTime است که آنرا انتخاب و گزینه OK را کلیک کنید. به این صورت دکمه ای مامور به اجرای ماکروی NameandTime در محلی که شما تعیین نموده اید، حاضر می گردد. حالا هر سلولی را که دوست داشتید انتخاب کنید و دکمه را فشار دهید تا ماکروی شما اجرا گردد.

     

    ماکرو نویسی چیست؟

     

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا