• بانک‌های بزرگ آمریکایی تا ۱۰ سال آینده ۲۰۰ هزار شغل را با اتوماسیون جایگزین می‌کنند

    وبینوکس - اتوماسیون با قدرت به مسیر خود در جایگزینی شغل‌ها ادامه می‌دهد و صنعت بانک‌داری هم برای افزایش بازدهی، استفاده‌ی زیادی از آن دارد.

    از چند دهه پیش، اتوماسیون صنایع متعددی را تحت‌تأثیر ساختارشکنی‌های بی‌رحمانه‌ی خود قرار داد. با توسعه‌ی هرچه بیشتر اتوماسیون، نیاز به نیروی انسانی هم کاهش می‌یابد؛ به‌ همین دلیل، شرکت‌های بزرگ و پیش‌گام دنیای کسب‌وکار تلاش می‌کنند نیروی انسانی خود را در حوزه‌های جدید و کاربردی آموزش دهند تا وظایف جدیدی برعهده بگیرند. چنین رویکردهایی نادر هستند؛ اما در بخش‌های گوناگون صنایع، شاهد بروز آن‌ها هستیم.

    بانک‌های بزرگ جهانی میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند تا فناوری‌هایی برای جایگزینی شغل‌های انسانی ارائه دهند. چنین رویکردی قطعا به ارزان‌تر‌شدن خدمات بانکی منجر می‌شود و نیروی کار عظیمی شغل خود را از دست می‌دهند. گزارش جدید ولز فارگو، تحلیلگر وال‌استریت، نشان می‌دهد بانک‌های آمریکایی در دهه‌ی پیش رو ۲۰۰ هزار شغل را از بین خواهند برد. تحلیلگر وال‌استریتبرای توصیف عدد ارائه‌شده، آن را برابر با ۱۰ درصد از نیروی کار صنعت بانک‌داری بیان می‌کند.

    فارگو تلاش کرده است تأثیر کلی فناوری را روی عامل بازدهی در صنعت بانک‌داری بررسی کند. در بخشی از گزارش ادعا می‌شود هوش مصنوعی می‌تواند هزینه‌های پردازش رهن را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهد. همچنین، راهکارهای ابری و بازاریابی از راه دور نیز صرفه‌جویی‌های بیشتری ارائه می‌کنند.

    بررسی بخش بانک‌داری در اقتصاد نکات جالبی به‌همراه دارد؛ چون بیشترین هزینه‌های به‌روزرسانی فناوری در آن انجام می‌شود. تخمین‌ها رقم ۱۵۰ میلیارد دلار سالانه را برای هزینه‌‌ی بانک‌ها در دسته‌ی فناوری بیان می‌کنند. همین هزینه‌ها باعث می‌شوند کاهش نیروی انسانی را در بخش‌هایی همچون دفاتر پشتیبانی و شعب تجربه کنیم. تعداد افرادی که در این بخش‌ها از نیروی کاری حذف می‌شوند، ۲۰ تا ۳۰ درصد تعداد کنونی خواهد بود. حذف آن‌ها به‌نوعی مسیر را برای ATMهای پیشرفته‌تر و چت‌بات‌ها و ابزارهای نرم‌افزاری بازمی‌کند که در مسیر تصمیم‌گیری‌های بانکی کاربرد دارند.

    بانک

    بانک‌ها در به‌کارگیری فناوری و اتوماسیون باهم رقابت شدیدی دارند

    موضوع‌‌های اصلی که در فرایند اتوماسیون شغل‌های بانکی مطرح می‌شوند، بیشتر به استفاده از الگوریتم‌های پیش‌بینی و کلان‌داده برای بهبود بانک‌داری مخصوص مشتریان مرتبط هستند. افزون‌براین، در بخشی از گزارش می‌خوانیم مسابقه‌ای شدید بین بانک‌ها برای خودکارکردن همه‌ی وظایف وجود دارد. آن‌ها با چنین رویکردی می‌خواهند حضور خود در رقابت بانک‌داری را تثبیت کنند. چنین روندی باعث ازبین‌رفتن شغل تعداد زیادی نیروی انسانی می‌شود که در پیداکردن شغل‌های دیگر با مشکلات بی‌شمار روبه‌رو هستند.

    به‌عنوان نمونه‌ای از برنامه‌های بانکی برای کاهش نیروی انسانی، می‌توان به Citigroup اشاره کرد که تصمیم گرفت در آینده‌ی نزدیک ده‌هاهزار شغل را حذف کند. دراین‌میان، یکی از نیروهای سابق Deutsche Bank می‌گوید آن‌ها به‌زودی ۹۷ هزار کارمند خود را با راهکارهای مبتنی‌بر فناوری جایگزین می‌کنند.

    رویکردهای مذکور نشان می‌دهد حذف شغل نیروی انسانی به‌‌دلیل توسعه‌ی اتوماسیون، تا حدودی اجتناب‌ناپذیر شده است. صنعت بانک‌داری یکی از پیش‌گامان چنین رویکردهایی محسوب می‌شود و شاید فعالیت آن‌ها زنگ‌خطر مهمی برای افراد شاغل در حوزه‌های دیگر هم باشد. به‌هرحال، فعالان امروزی دنیای کسب‌وکار باید همیشه به‌دنبال راهکاری برای حذف احتمالی شغل خود باشند؛ راهکاری که ظاهرا راهی به‌جز یادگیری مداوم مهارت‌های مخصوص انسان‌ها همچون مهارت‌های نرم ندارد.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا