• مدل‌های سفارشی جدیدی از کارت گرافیک GeForce GTX 1660 SUPER فاش شدند

    وبینوکس - براساس اطلاعات فاش‌شده از سوی برخی خرده‌فروشی‌ها، چندین مورد از شرکای تجاری انویدیا درحال کار روی مدل‌های سفارشی کارت گرافیک GeForce GTX 1660 SUPER هستند.

    چند مورد از شرکای تجاری انویدیا که کارت‌های گرافیک AIB را تولید می‌کنند، از کار روی مدل‌های سفارشی‌سازی‌شده‌ی کارت گرافیک GeForce GTX 1660 SUPER انویدیا خبر داده‌اند. شمار زیادی از این کارت‌های گرافیک طی چند وقت اخیر توسط خرده‌فروشی‌های مختلف فهرست شده‌اند. همچنین به‌دفعات شاهد فاش شدن جزئيات مختلف مربوط به آن‌ها از سوی برخی رسانه‌ها بوده‌ایم.

    رسانه‌های مختلفی پیش‌تر در گزارش‌هایی مدعی شده بودند که کارت‌های گرافیک سری NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER از حافظه‌ی رم GDDR6 استفاده خواهند کرد، اما دیگر مشخصات فنی آن‌ها مشابه مدل‌ معمولی خواهد بود. در زمینه‌ی مشخصات فنی، کارت‌های سری ۱۶۶۰ سوپر احتمالا شباهت‌های زیادی به مدل‌های فعلی بازار خواهند داشت. در واقع طبق ادعای برخی منابع، GeForce GTX 1660 SUPER قرار است همچون مدل‌های فعلی GeForce GTX 1660 از تراشه‌ی گرافیکی خاصی با نام TU116-300 استفاده کند. 

    nvidia

     

    افزون بر این‌ها، پیش‌بینی می‌کنیم که GeForce GTX 1660 SUPER همچون مدل معمولی یعنی GeForce GTX 1660 دارای ۱٬۴۰۸ هسته‌ی کودا (CUDA) در کنار ۸۰ واحد بافت‌نگاشت (TMU) و ۴۸ واحد ROP باشد. همچنین سرعت کلاک پایه‌ی کارت گرافیک جدید انویدیا روی ۱٬۵۳۰ مگاهرتز و سرعت کلاک بوست آن روی ۱٬۷۸۵ مگاهرتز تنظیم خواهد شد. بزرگ‌ترین تغییر کارت گرافیک GeForce GTX 1660 SUPER نسبت به مدل معمولی، به حافظه‌ی رم آن مربوط خواهد بود. 

    کارت گرافیک GeForce GTX 1660 از ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع GDDR5 با فرکانس پردازشی ۸ گیگابیت‌برثانیه استفاده می‌کند، اما شایعات می‌گویند که قرار است شاهد جهشی درخورتوجه در زمینه‌ی حافظه‌ی رم در مدل سوپر باشیم. گفته می‌شود که GeForce GTX 1660 SUPER قرار است به ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع GDDR6 با فرکانس پردازشی ۱۶ گیگابیت‌برثانیه مجهز شود. کارت گرافیک GeForce GTX 1660 Ti از حافظه‌ی رمی با فرکانس پردازشی ۱۲ گیگابیت‌برثانیه بهره‌مند است و این یعنی کارت جدید انویدیا در در مقایسه با GTX 1660 Ti نیز رم قدرتمندتری دارد. انتظار داریم که حافظه‌ی رم GTX 1660 SUPER دارای رابط باس ۱۹۲ بیتی باشد و درمجموع پهنای باندی معادل ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهد.

     

     

    مشخصات فنی اولیه‌ی کارت‌های گرافیک سری GeForce 16 انویدیا
    پارامتر / نام کارت گرافیک GeForce RTX 2060 FE GeForce GTX 1660 Ti 6GB GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GeForce GTX 1660 6GB GeForce GTX 1650 Ti 4 GB GeForce GTX 1650 4 GB
    معماری پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) TU106 TU116-400 TU116-300 TU116-300 TU117 TU117
    تعداد هسته‌های کودا (CUDA) ۱٬۹۲۰ ۱٬۵۳۶ ۱٬۴۰۸ ۱٬۴۰۸ احتمالا ۱٬۰۲۴ ۸۹۶
    تعداد هسته‌های تنسور (Tensor) ۲۴۰ نامشخص نامشخص نامشخص نامشخص نامشخص
    تعداد هسته‌های RT ۳۰ نامشخص نامشخص نامشخص نامشخص نامشخص
    تعداد واحدهای بافت‌نگاشت (TMU) ۱۲۰ ۹۶ ۸۰ ۸۰ ۶۴ ۵۶
    تعداد واحدهای ROP ۴۸ ۴۸ ۴۸ ۴۸ ۳۲ ۳۲
    فرکانس پردازشی پایه ۱٬۳۶۵ مگاهرتز ۱٬۵۰۰ مگاهرتز ۱٬۵۳۰ مگاهرتز ۱٬۵۳۰ مگاهرتز نامشخص ۱٬۴۸۵ مگاهرتز
    فرکانس پردازشی بوست ۱٬۶۸۰ مگاهرتز ۱٬۷۷۰ مگاهرتز ۱٬۷۸۵ مگاهرتز ۱٬۷۸۵ مگاهرتز نامشخص ۱٬۶۶۵ مگاهرتز
    حافظه‌ی رم ۶ گیگابایت از نوع GDDR6 ۶ گیگابایت از نوع GDDR6 ۶ گیگابایت از نوع GDDR6 ۶ گیگابایت از نوع GDDR5 ۴ گیگابایت از نوع GDDR5 ۴ گیگابایت از نوع GDDR5
    رابط باس حافظه‌ی رم ۱۹۲ بیت ۱۹۲ بیت ۱۹۲ بیت ۱۹۲ بیت ۱۲۸ بیت ۱۲۸ بیت
    فرکانس پردازشی حافظه‌ی رم ۱۴ گیگابیت‌برثانیه ۱۲ گیگابیت‌برثانیه ۱۴ گیگابیت‌برثانیه ۸ گیگابیت‌برثانیه ۸ گیگابیت‌برثانیه ۸ گیگابیت‌برثانیه
    حافظه‌ی کش سطح دوم (L2) ۳ مگابایت ۱/۵ مگابایت ۱/۵ مگابایت ۱/۵ مگابایت ۱/۵ مگابایت ۱/۵ مگابایت
    توان طراحی حرارتی (TDP) ۱۶۰ وات ۱۲۰ وات نامشخص ۱۲۰ وات ۷۵ وات ۷۵ وات
    تعداد ترانزیستورها ۱۰/۸ میلیارد ۶/۶ میلیارد ۶/۶ میلیارد ۶/۶ میلیارد ۴/۷ میلیارد ۴/۷ میلیارد
    اندازه‌ی Die ۴۴۵ میلی‌مترمربع ۲۸۴ میلی‌مترمربع ۲۸۴ میلی‌مترمربع ۲۸۴ میلی‌مترمربع ۲۰۰ میلی‌مترمربع ۲۰۰ میلی‌مترمربع
    قیمت عرضه به بازار ۳۴۹ دلار آمریکا ۲۷۹ دلار آمریکا تقریبا ۲۴۹ دلار آمریکا ۲۲۹ دلار آمریکا احتمالا ۱۷۹ دلار آمریکا ۱۴۹ دلار آمریکا

    بررسی مشخصات فنی را با مدل‌های سفارشی‌سازی‌شده شروع می‌کنیم. چند روز پیش شاهد فاش‌شدن مشخصات فنی مربوط به مدل‌های سفارشی‌ ساخته‌شده توسط شرکت ZOTAC از کارت‌های جدید انویدیا بودیم. به‌تازگی رسانه‌ی Videocardz مشخصات فنی مربوط به مدل‌های سفارشی شرکت EVGA را نیز فاش کرده است. کارت‌‌های گرافیک سفارشی ساخته‌شده توسط EVGA ظاهرا شامل دو عضو SC Ultra Black و SC Ultra است. هردوی این کارت‌های گرافیک دارای اسلات و فن دوگانه هستند و فرم فاکتوری بسیار جمع‌و‌جور دارند. 

    در کارت‌های گرافیک EVGA از یک هیت‌سینک پَره‌دار بزرگ آلومینیومی استفاده شده است؛ در ضمن در قسمت پشتی این کارت‌ها، شاهد نوعی آلومینیوم جلاداده‌شده هستیم که ظاهر بسیار جذابی دارد. به‌نظر می‌رسد که دو کارت گرافیک SC Ultra Black و SC Ultra از سه درگاه خروجی تصویر شامل DVI ،HDMI و دیسپلی‌پورت (DisplayPort) بهره‌مند هستند. مشخصات فنی مربوط به این کارت‌های گرافیک تاکنون به‌طور دقیق مشخص نشده است، اما انتظار داریم که به‌زودی به‌ خرده‌فروشی‌ها راه پیدا کنند و قابل‌تهیه شوند. پیش‌بینی می‌کنیم کارت SC Ultra قیمتی کمتر از مدل Black داشته باشد.

     

    کارت های گرافیک سفارشی مدل Geforce GTX SUPER

    افزون بر این موارد، شرکت Maxsun از طریق وب‌سایت رسمی‌اش تأیید کرده است که قصد دارد مدل سفارشی اختصاصی خودش را از کارت‌های گرافیک انویدیا تولید و روانه‌ی بازار کند. مدل سفارشی Maxsun برای کارت‌های گرافیک جدید خانواده‌ی SUPER با نام GeForce GTX 1660 SUPER Terminator شناخته می‌شود.

    طراحی این کارت گرافیک تا حد زیادی ما را یاد کارت‌های گرافیک خانواده‌ی STRIX ایسوس که از دو فن مجزا بهره‌مند هستند، می‌اندازد؛ با این حال کارت جدید Maxsun دارای رنگ‌بندی جدیدی است و در قسمت بالایی آن نورپردازی RGB LED دیده می‌شود. این کارت گرافیک نیز مجهز به اسلات دوگانه است و از یک هیت‌سینک آلومینیومی بزرگ بهره می‌گیرد؛ این هیت‌سینک آلومینیومی خود شامل لوله‌های حرارتی از جنس مس است. در بخش پشتی کارت گرافیک شاهد پوششی فلزی هستیم که باعث شده است GeForce GTX 1660 SUPER Terminator طراحی زیبایی داشته باشد. در ضمن این کارت دارای یک کانکتور ۸ پینی است و از درگاه‌های خروجی DVI ،HDMI و دیسپلی‌پورت بهره می‌گیرد. 

    کارت های گرافیک سفارشی مدل Geforce GTX SUPER

    در جدول زیر می‌توانید شاهد برخی از ویژگی‌های کارت گرافیک سفارشی Maxsun باشید:

    ویژگی‌های کارت گرافیک سفارشی Maxsun GeForce GTX 1660 SUPER Terminator
    بهره‌مندی از نسل چهارم سیستم خنک‌کننده‌ی Taiji
    بهره‌مندی از سیستم نورپردازی RGB
    بهره‌مندی از پنل پشتی ویژه متشکل از آلیاژی خاص
    بهره‌مندی از پَرِه‌ی جدیدی برای فن در سیستم خنک‌کننده‌ی Taiji 
    بهره‌مندی از ماژول اتلاف حرارت ویژه‌ای که از چند ماده‌ی خاص ساخته شده است

    نکته‌ی جالب‌توجه این است که کارت گرافیک موردبحث از توان طراحی حرارتی ۱۲۰ وات استفاده می‌کند؛ به‌عبارتی این کارت گرافیک در عین اینکه توان طراحی حرارتی پایین‌تری نسبت به کارت گرافیک AMD Radeon RX 5500 دارد، اما عملکرد بسیار بهتری از آن نشان می‌دهد.

    با عبور از این کارت‌های گرافیک، به کارت‌های گرافیک ساخته‌شده توسط PNY می‌رسیم. PNY GeForce GTX 1660 SUPER Mini از طراحی جمع‌و‌جوری بهره می‌گیرد و به اسلات دوگانه تجهیز شده است. کارت گرافیک یادشده کوچک‌ترین کارت گرافیک سفارشی از خانواده‌ی GTX 1660 به‌شمار می‌آید؛ البته انتظار داریم که تقریبا تمامی تولیدکنندگان بزرگ کارت‌های گرافیک سفارشی، مدل مینی کارت‌های خودشان را نیز روانه‌ی بازار کنند.

    کارت های گرافیک سفارشی مدل Geforce GTX SUPER

    کارت گرافیک سفارشی PNY GeForce GTX 1660 SUPER Mini از همان مشخصات فنی‌ یادشده در بالا بهره می‌گیرد؛ در ضمن خود خرده‌فروشی PNY اعلام کرده است که این کارت گرافیک در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۴ مهر ۱۳۹۸) روانه‌ی بازار خواهد شد.

    این کارت گرافیک دارای برچسب قیمت ۹۹۰/۲۴ زلوتی (واحد پول لهستان) یا حدودا ۲۵۰ دلار آمریکا است. این قیمت، همان قیمتی است که توسط کارشناسان رسانه‌های مختلف برای کارت گرافیک GTX 1660 SUPER پیش‌بینی می‌شد. PNY اعلام کرده است که یک مدل سفارشی دیگر را نیز با فن دوگانه عرضه خواهد کرد که اندازه‌اش بسیار بزرگ‌تر از کارت SUPER Mini است. در ضمن این کارت گرافیک نیز مشخصات فنی مشابه مدل مینی را خواهد داشت.

     

    کارت های گرافیک سفارشی مدل Geforce GTX SUPER

    در نهایت به آخرین مدل‌ از کارت‌های سفارشی می‌رسیم. چندین رسانه تاکنون کارت گرافیک سفارشی Inno3D را که از آن با نام GeForce GTX SUPER TWIN X2 یاد می‌شود، فهرست کرده‌اند. ظاهرا این کارت قرار است قیمتی معادل ۲۲۳/۲۴ یورو داشته باشد. به‌علاوه شاهد فهرست شدن کارت‌های گرافیک سفارشی شرکت گیگابایت نیز با نام‌های GeForce GTX 1660 SUPER Gaming OC و GeForce GTX 1660 SUPER SOC در چندین خرده‌فروشی بوده‌ایم.

    کارت گرافیک GeForce GTX 1660 SUPER از لحاظ عملکرد، توانایی خوبی خواهد داشت. پیش‌بینی می‌کنیم این کارت گرافیک در حدود ۵ تا ۱۰ درصد عملکرد بهتری از مدل معمولی GTX 1660 داشته باشد تا دقیقا در زیر کارت گرافیک GTX 1660 Ti قرار گیرد. از طرفی کارت گرافیک Radeon RX 5500 XT را داریم که قیمت پایین‌تری دارد و براساس مشخصات فنی فاش‌شده‌اش توسط برخی رسانه‌ها، از لحاظ عملکرد نیز پایین‌تر از کارت GTX 1660 SUPER جای می‌گیرد. کارت‌های گرافیک خانواده‌ی RX 5500 در مقایسه با GTX 1660 SUPER قیمت پایین‌تری دارند و قسمت دیگری از بازار را هدف قرار داده‌اند؛ شاید بهتر باشد بگوییم که خانواده‌ی RX 5500 در حقیقت برای رقابت با کارت‌های گرافیک GTX 1650 که قیمت پایین‌تری دارند، روانه‌ی بازار شده‌اند. در ضمن انویدیا گفته است که قصد دارد به‌زودی کارت‌های گرافیک GTX 1650 Ti و GTX 1650 SUPER را نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد.

    اینکه انویدیا می‌خواهد چگونه کارت گرافیک GTX 1660 SUPER را قیمت‌گذاری کند، فعلا مشخص نیست. کارت GeForce GTX 1660 در حال حاضر با قیمت ۲۲۹ دلار آمریکا به‌فروش می‌رسد، از طرفی مدل Ti این کارت گرافیک قیمتی معادل ۲۴۹ دلار دارد. از دو زاویه می‌توان به ماجرا نگاه کرد؛ احتمال دارد انویدیا با عرضه‌ی GTX 1660 SUPER به تولید مدل معمولی پایان دهد و مدل سوپر را با آن جایگزین کند. این شرکت پیش‌تر نیز تصمیم مشابهی را برای بسیاری از کارت‌های گرافیک خانواده‌ی RTX SUPER اتخاذ کرده بود. از طرفی احتمال دارد انویدیا همچنان به تولید مدل معمولی GTX 1660 ادامه دهد. در واقع این شرکت مدل‌های سوپر و غیرسوپر GTX 1660 را با قیمت‌های مختلفی روانه‌ی بازار خواهد کرد. اگر سناریوی اول رخ دهد، احتمالا شاهد عرضه‌ی GTX 1660 SUPER با قیمت مشابه مدل معمولی یعنی ۲۲۹ دلار خواهیم بود. از طرفی اگر سناریوی دوم رنگ حقیقت به خود بگیرد، بدیهی است که مدل سوپر با قیمت بالاتری عرضه خواهد شد؛ پیش‌بینی می‌کنیم این قیمت چیزی در حدود ۲۴۹ دلار باشد.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا