• باگ دوربین Mijia شیائومی، تصاویر افراد غریبه را برای کاربر به‌نمایش درمی‌آورد

    وبینوکس - به‌دنبال ایجاد باگی خطرناک در دوربین میجیا شیائومی، گوگل به‌سرعت دسترسی آن را به نمایشگر هوشمند نست هاب قطع کرد تا چینی‌‌ها مشکل یادشده را برطرف کنند.

    گوگل در اطلاعیه‌‌ای رسمی از قطع دسترسی دستگاه‌های شیائومی به نمایشگر هوشمند نست هاب (Nest Hub) و همچنین دستیار صوتی گوگل اسیستنت (Google Assisstant) خبر داد؛ این اتفاق در پی انتشار گزارشی از سوی یکی از کاربران شیائومی رخ داد؛ این کاربر مدعی شد از طریق نمایشگر نست هاب که به دوربین شیائومی میجیا (Xiaomi Mijia) متصل بوده، تصاویر غیرمتحرک مربوط به خانه‌ی افراد غریبه را مشاهده کرده است. گوگل در گفت‌و‌گو با وب‌سایت ورج ضمن تأیید ادعاهای این کاربر اعلام کرد ارتباط دستگاه‌های شیائومی را با نست هاب قطع کرده است.

    فردی به نمایندگی از گوگل در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده است: «ما از این مشکل آگاه و در حال ارتباط با شیائومی هستیم تا آن را رفع کنیم. در این حین، ما تصمیم گرفتیم دسترسی شیائومی را به دستگاه‌هایمان قطع کنیم».

    اتفاق موردبحث درحالی رخ داد که کاربری در شبکه‌ی اجتماعی ردیت مدعی شد دوربین شیائومی میجا را که دوربینی امنیتی با وضوح 1080p است خریداری کرده و آن را به نمایشگر هوشمند نست هاب متصل کرده است؛ به‌دنبال این کار، هنگامی که این فرد سعی کرده تصاویر خانه‌ی خودش را به‌صورت زنده از دوربین میجا به نمایشگر نست هاب استریم کند، تصاویر غیرمتحرکی را که ظاهرا مربوط به خانه‌ی افراد دیگر بوده، مشاهده کرده است. 

    باگ دوربین Mijia شیائومی، تصاویر افراد غریبه را برای کاربر به‌نمایش درمی‌آورد

    فرد یادشده با نام کاربری Dio/V در ردیت از طریق ارسال ایمیلی به رسانه‌ی ورج اعلام کرد که ساکن کشور هلند است و مدعی شد که تصاویر مربوط به ایوان خانه‌ی فردی غریبه را روی نمایشگر نست هاب مشاهده کرده؛ او می‌گوید در تصاویر یادشده، مردی را دیده که روی صندلی‌اش خوابیده است. در ضمن او تصویر کودکی را که در گهواره به خواب رفته بوده است نیز مشاهده کرده. Dio/V در گفت‌و‌گو با ورج اعلام کرد گوگل با او تماس برقرار کرده، اما تاکنون تماسی از سوی شیائومی دریافت نکرده است.

    در ماه اکتبر سال گذشته‌ی میلادی شرکت نِست برنامه‌ی خاصی را برای دسترسی محصولات مختلف به سرویس‌هایش تبیین کرد؛ در این برنامه، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای دستگاه‌های متفرقه به‌منظور دسترسی به سرویس‌های نست، تعیین شده بود. آمار نشان می‌دهد که در حال حاضر امکان استفاده از دو هزار دوربین امنیتی با نمایشگرهای نست وجود دارد. 

    دوربین‌های مداربسته‌ی امنیتی تحت شبکه (IP Camera) ویژ‌ه‌ی خانه‌های هوشمند، از همان آغاز کارشان با مشکلاتی در زمینه‌ی امنیت مواجه بوده‌اند. مدل‌های اولیه‌ی این دوربین‌ها دارای حفره‌های امنیتی خاصی بودند که به هکرها اجازه می‌داد در آن‌ها نفوذ کنند و همین موضوع، نگرانی‌های خاصی را به‌دنبال داشت. پس از مشکل یادشده، اخیرا حتی شاهد این بودیم که برخی از شرکت‌های بزرگ شناخته‌شده در زمینه‌ی تأمین امنیت ویدئوهای ضبط‌شده از طیرق دوربین‌های IP با مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند. پس از کریسمس امسال یکی از شرکت‌های سازنده‌ی دوربین‌های مداربسته با نام Wyze از وجود سروری ناامن که از طریق آن اطلاعات مربوط به ۲/۴ میلیون کاربر فاش شده است، خبر داد. ظاهرا داده‌های یادشده در طی بیش از سه هفته فاش شده بودند. رسانه‌ی Motherboard در گزارشی مجزا مدعی شد که دوربین‌های سری Ring دارای برخی نواقص امنیتی پایه‌ای هستند که باعث می‌شود امکان دسترسی غیرمجاز به داده‌های آن‌ها برای افراد سودجو فراهم شود.

    باگ دوربین Mijia شیائومی، تصاویر افراد غریبه را برای کاربر به‌نمایش درمی‌آورد

    به‌دنبال انتشار این اخبار، شیائومی به‌سرعت دست به کار شد و اطلاعیه‌ی جدیدی را منتشر کرد. بر اساس اطلاعیه‌ای که از سوی این شرکت چینی در اختیار وب‌سایت ورج قرار گرفته، مشکل نمایش تصاویر افراد غریبه روی نمایشگر نست هاب به‌دلیل «به‌روزرسانی کش» ایجاد شده است. شیائومی می‌گوید در حال حاضر مشکل موردبحث را برطرف کرده است و جای نگرانی وجود ندارد؛ با این حال تا زمانی که باعث و بانی اصلی این مشکل به‌طور کامل رفع نشود، دسترسی محصولات شیائومی به نست هاب گوگل برقرار نخواهد شد. 

    شیائومی می‌گوید به‌روزرسانی کش در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹ (۵ دی ۱۳۹۸) روی دوربین میجیا اعمال شده است تا کیفیت استریم آن را بالا ببرد و بهبودهای دیگری را نیز اعمال کند؛ با این‌حال به‌روزرسانی یادشده باعث ایجاد مشکل خطرناکی شد. بر اساس گفته‌های شیائومی، مشکل یادشده تنها در موارد بسیار معدودی رخ داده و همه‌گیر نبوده است. افزون بر این موارد، شیائومی می‌گوید مشکل کاربر Dio/V به‌دلیل اتصال ضعیف اینترنت هنگام برقراری ارتباط بین Mi Home Security Camera Basic 1080p و Google Home Hub ایجاد شده است. همچنین چینی‌ها می‌گویند اگر دوربین میجا به اپلیکیشن Mi Home لینک شده بود، این مشکل هرگز رخ نمی‌داد.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا