• AMD در سال ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های ۷ نانومتری TSMC خواهد بود

    وبینوکس - براساس گزارش‌ها AMD در سال ۲۰۲۰، سفارشات برای پردازنده‌های ۷ نانومتری را دو برابر کرده و ۲۰ درصد از ظرفیت تولید TSMC را به خودش اختصاص خواهد داد.

    در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰، AMD سفارشات این شرکت برای پردازنده‌های ۷ نانومتری را دو برابر می‌کند. چنین موضوعی نیز به‌نوبه‌ی خود باعث خواهد شد تا تیم قرمز به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) شناخته شود. با فرا رسیدن سال ۲۰۲۰، کارخانه‌های TSMC ظرفیت ساخت ۱۱۰ هزار ویفر برای تراشه‌های ۷ نانومتری را در هر ماه خواهند داشت و تا پایان سال قادر خواهند بود تا ۱۴۰ هزار ویفر را در هر ماه بسازند. سامسونگ نیز سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی صنعت تراشه‌سازی خود انجام داده است و توانایی تولید ۱۵۰ هزار ویفر در هر ماه را دارد. براساس گزارش وب‌سایت اپل‌دیلی، AMD در حدود ۲۰ درصد از ظرفیت تولید TSMC را خریداری خواهد کرد.

    AMD در سال ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های ۷ نانومتری TSMC خواهد بود

    در حال حاضر، AMD نتوانسته به لیست ۵ شرکت اول از مشتری‌های TSMC راه پیدا کند. اپل بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های TSMC با لیتوگرافی ۷ نانومتری است. در حال حاضر تراشه‌های A12 و A13 این شرکت تحت لیتوگرافی ۷ نانومتری ساخته می‌شوند، اما انتظار می‌رود کوپرتینونشین‌ها لیتوگرافی ۵ نانومتری را برای تراشه‌های A14 برگزیده و دو سوم از ظرفیت تولیدی تراشه‌ها ۵ نانومتری TSMC را به خودشان اختصاص دهند. TSMC در حدود ۲۵ درصد از درآمد فعلی خود را مدیون تراشه‌های ۷ نانومتری است. با افزوده‌شدن تراشه‌های ۵ نانومتری به محصولات TSMC، مجموع درآمد حاصل از فروش این دو نوع تراشه، ۳۵ درصد از کل درآمد TSMC خواهد بود.

    شرکت زیرمجموعه‌ی هواوی، های‌سیلیکون، کوالکام و سوپرمیکرو، ۲۵ هزار ویفر در ماه را به TSMC سفارش داده‌اند. این در حالی است که تعداد ویفر سفارشی مدیاتک برای هر ماه نیز ۲۰ هزار عدد است. ارقام یادشده نشان می‌دهد تقریبا ۱۰ درصد از ظرفیت تولیدی TSMC برای سایر مشتریان این شرکت اختصاص خواهد یافت؛ از جمله انویدیا که به‌دنبال عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی سری آمپر در سال آینده است.

    پردازنده‌های پرچم‌دار سری رایزن AMD آنقدر ارزش خرید بالایی داشتند که به‌محض عرضه، موجودی این محصولات در بازار رو به اتمام گذاشت. شکی نیست که بالا رفتن ظرفیت تولید پردازنده‌ها ۷ نانومتری، باعث خواهد شد تا هیچ کمبودی را در پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری Zen 3 شاهد نباشیم.

    فروشگاه Mindfactory که بزرگ‌ترین خرده‌فروشی سخت‌افزار کامپیوتر در آلمان است، تمامی داده‌های مربوط به پردازنده‌های فروخته‌شده‌ی این شرکت را منتشر کرده است. همان‌گونه که در این داده‌ها مشاهده می‌کنید، پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری Zen 2 تمامی مصرف‌کنندگان حرفه‌ای که در سایه‌ها پنهان شده‌بودند را به بیرون کشانده است. وسعت تغییرات اعمال‌شده در نسل جدید پردازنده‌های AMD سبب شده تا آن دسته از کاربرانی که به فکر ارتقاء طولانی‌مدت سخت‌افزارهایشان بودند، این زمان را برای خرید پردازنده مناسب بپندارند. AMD نه‌تنها نصف کاربران اینتل را به خود جذب کرد، بلکه حجم بازار پردازنده‌ها در سال ۲۰۱۹ را افزایش داد.

    AMD در سال ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های ۷ نانومتری TSMC خواهد بود

    در عین حال، افزایش حجم بازار سبب شده تا فضای زیادی برای گسترش بازار پردازنده‌های دسکتاپ باقی نماند. درنتیجه این احتمال وجود دارد که AMD این حجم از تراشه‌های ۷ نانومتری را برای عرضه به کنسول‌ها استفاده کند. پیش‌تر نیز تأیید شده که کنسول پلی‌استیشن ۵ از تراشه‌ی ۷ نانومتری سری Navi که برپایه‌ی معماری Zen 2 است استفاده خواهد کرد. انتظار می‌رود کنسول ایکس‌باکس Series X نیز از تراشه‌ی یادشده بهره ببرد. کنسول‌های مورد بحث در حجم عظیمی روانه‌ی بازار خواهند شد. چنین نکته‌ای بدون‌شک دلیل موجهی برای خرید‌های کلان AMD و سودآوری مرتب شرکت مذکور است.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا