• طرح مفهومی اینتل HorseShoe Bend، نگاهی به آینده کامپیوترهای شخصی تاشدنی

    وبینوکس - اینتل در CES 2020 از طرح مفهومی لپ‌تاپ تاشدنی رونمایی کرد که شاید الهام‌بخش آینده‌ی کامپیوترهای شخصی در این دسته باشد.

    کاربران کامپیوترهای شخصی، در زمان خریدن لپ‌تاپ با این سؤال روبه‌رو هستند که لپ‌تاپ بزرگ با نمایشگر بزرگ یا لپ‌تاپ کوچک با نمایشگر کوچک خریداری کنند؟ اینتل به‌لطف فناوری نمایشگرهای تاشدنی، طرح مفهومی از یک کامپیوتر شخصی را در CES 2020 به نمایش گذاشت که به‌نام Horseshoe Bend شناخته می‌شود. شاید طرح اینتل را بتوان پاسخی به سؤال قبل دانست. لپ‌تاپ کوچک با نمایشگر بزرگ.

    طرح مفهومی اینتل، نمایشگری واقعی بزرگ را به کاربر ارائه می‌کند. نمایشگری با ابعاد ۱۷/۳ اینچ که از جدیدترین نسخه‌ی مک‌بوک پرو (۱۶ اینچی) هم بزرگ‌تر خواهد بود. CNET در نمایشگاه CES 2020 نگاهی از نزدیک به طرح مفهومی اینتل داشت و کارایی آن را در شرایط گوناگون بررسی کرد. طرح مفهومی اینتل حالت‌های استفاده‌ی متعددی را به کاربر ارائه می‌کند و با یک کیبورد بی‌سیم، تجربه‌ای کامل را به‌همراه دارد. کاربر همچنین می‌تواند Horseshoe Bend را از داخل تا کرده و از کیبورد مجازی استفاده کند. درحالت تا شدن از خارج نیز با نمایشگری ۱۲/۵ اینچی روبه‌رو هستیم.

    اینتل در Horseshoe Bend از نسل بعدی پردازنده‌های موبایل خود موسوم به تایگر لیک استفاده می‌کند که طبق ادعای شرکت، بهینه‌سازی کارکردهای گرافیکی و هوش مصنوغعی را به‌همراه دارد. پردازنده‌های مذکور در ادامه‌ی سال جاری به بازار عرضه می‌شوند. طرح مفهومی اینتل به نمایشگر لمسی OLED سازگار با قلم هوشمند مجهز است و نسبت تصویر 4:3 را ارائه می‌کند.

    اینتل روز دوشنبه در نمایشگاه CES 2020 از طرح مفهومی Horseshoe Bend رونمایی کرد، اما برخی رسانه‌ها همچون CNET پیش از نمایشگاه فرصت نگاه نزدیک به کامپیوتر شخصی را داشتند. به‌علاوه مصاحبه‌ای هم با تیم طراحی انجام و صحبت‌هایی پیرامون ۱/۵ سال زمان طراحی و بهینه‌سازی دستگاه ردوبدل شد. طرحی که از نمونه‌های ساده‌ی Styrofoam شکل گرفته بود، امروزی محصولی کاربردی است که در سال ۲۰۲۱ برای عرضه‌ی نهایی به بازارها آماده خواهد بود. البته اینتل باید سازنده‌های کامپیوتر شخصی را مجاب کند تا طرح Horseshoe Bend را به محصول نهایی تبدیل کنند.

    طرح مفهومی اینتل HorseShoe Bend، نگاهی به آینده کامپیوترهای شخصی تاشدنی

     

    Horseshoe Bend را می‌توان قدم بعدی در تولید دستگاه‌‌های پردازشی دانست که به‌لطف نمایشگرهای تاشدنی قابل ساخت هستند. از محصولات دیگر می‌توان سامسونگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس را نام برد که گوشی هوشمند را به یک تبلت تبدیل می‌کنند. محصول دیگر، موتورولا ریزر ۲۰۱۹ است که البته نمایشگری در حد یک گوشی هوشمند معمولی دارد، اما در زمان تا شدن، فرم فاکتوری بسیار کوچ را ارائه می‌کند.

    دستگاه‌های مجهز به نمایشگرهای تاشدنی اکنون در دسته‌ی فوق گران‌قیمت قرار دارند و نگرانی‌های متعددی پیرامون دوام و کارایی آن‌ها مطرح می‌شود. ازطرفی با توسعه‌ی فناوری و حل چالش‌های موجود، لپ‌تاپ‌های تاشدنی می‌توانند تجربه‌هایی جذاب‌تر همچون فیلم‌های باکیفیت، فایل‌های گسترده‌ی بزرگ و کاربری و ابزارهای بهینه برای ویرایش عکس و فیلم ارائه کنند.

    نیراج بالی، مدیر ارشد مهندسی در گروه Client Platform Engineering اینتل درباره‌ی طرح مفهومی Horseshoe Bend می‌گوید:

    این محصو را می‌توان ترکیبی از گوشی هوشمند و تبلت و کامپیوتر شخصی دانست که قطعا تغییر مهمی در صنعت ایجاد می‌کند.

    شاید اولین سؤال‌هایی که درباره‌ی Horseshoe Bend ذهن شما را به خود درگیر کند، دوام لولاها و قیمت دستگاه باشد. متأسفانه اینتل پاسخی برای این سؤال‌ها ندارد و حتی طرح خود را هم در مراحل ابتدایی به همکاران نمی‌فروشد. البته باتوجه به وضعیت کنونی بازار می‌توان امیدوار بود که کامپیوترهای شخصی تاشدنی دیر یا زود به بازار راه پیدا کنند. در ماه مه گذشته، لنوو ازطرح مفهومی کامپیوتری شخصی تاشدنی خود رونمایی کرد که به‌نام ThinkPad X1 معرغی شد. البته آن دستگاه با نمایشگر ۱۳ اینچی، بسیار کوچک‌تر از Horseshoe Bend بود.

    طرح مفهومی اینتل HorseShoe Bend، نگاهی به آینده کامپیوترهای شخصی تاشدنی

     

    روند طراحی Horseshoe Bend

    راحی Horseshoe Bend از میانه‌ی سال ۲۰۱۸ و با هدف بهبود طراحی کامپیوترهای شخصی مجهز به دو نمایشگر شروع شد. درواقع تیم طراحی تصمیم داشت تا آن مفهوم را به یک نمایشگر بزرگ تاشدنی تبدیل کند. ازطرفی نمایشگرهای تاشدنی چالش‌های زیادی را به‌همراه دارند و رسیدن به راهکارهای طراحی و عملیاتی در اینتل، به ماه‌ها زمان نیاز داشت. برای درکی از چالش نمایشگرها و دستگاه‌های تاشدنی، به حالت پوست در تا شدن و باز شدن اعضای بدن دقت کنید. همین چالش‌ها در طراحی محصول، منجر به تغییر ابعاد در بخش‌ها و حالت‌های گوناگون می‌شوند. چنین چالشی در زمان طراحی موتورولا ریزر جدید هم به تیم طراحی فشار وارد کرد.

    کامپیوتر Horseshoe Bend ضخامت ۷/۷۵ میلی‌متری دارد. اینتل برای حل چالش تا شدن، از دو لولای موازی برای اتصال بالا و پایین نمایشگر استفاده می‌کند. میکو مکینن، مهندس طراحی محصول در اینتل، با توضیح راهکار می‌گوید که استفاده از دو لولا، فضای کافی را برای نگه داشتن نمایشگر تا شده در زمان تا شدن ایجاد می‌کند.

    در بخش خارجی Horseshoe Bend شاهد پوشش چرمی در پشت دستگاه هستیم که مشکل تا شدن را تاحدودی برطرف می‌کند. فراموش نکنید که در زمان تا شدن دستگاه، پوشش پشتی کشیده می‌شود و باید از ماده‌ای بادوام برای آن استفاده کرد. گوستاو فریک، طراح صنعتی اینتل می‌گوید برای حل چالش مذکور، بخشی از پوشش به‌صورت ثابت و بخش دیگری به‌صورت لغزنده طراحی شد. به‌هرحال پوشش لپ‌تاپ مذکور حالتی پیچیده دارد و در انواع وضعیت‌های کاربری، از آن محافظه می‌کند. طراحی لولا به‌گونه‌ای است که در زمان بسته شدن، فضایی خالی بین نمایشگر ایجاد می‌شود که اینتل با استفاده از پوشش‌های انعطاف‌پذیر، مقاومت مناسبی در برابر نفوذ گردو‌غبار ایجاد می‌کند.

    نکته‌ی جذاب دیگر در طراحی HorseShoe Bend، مکان قرارگیری کیبورد است که در بین فضای خالی نمایشگر قرار می‌گیرد. پس از بازکردن لولا، کیبورد در حالتی ارگونومیک در برابر کابر قرار می‌گیرد. اتصال آهن‌ربایی کیبورد، این امکان را فراهم می‌کند تا در حالت‌های متنوعی از آن استفاده کنید. درنتیجه می‌توان هر دو حالت با نمایشگر بزرگ و کوچک را با کیبورد فیزیک ترکیب کرد.

    طرح مفهومی اینتل HorseShoe Bend، نگاهی به آینده کامپیوترهای شخصی تاشدنی

    همان‌طور که گفته شد HorseShoe Bend یک طرح مفهومی و یک مرجع طراحی محسوب می‌شود. درنتیجه تا زمانی‌که محصول نهایی براساس طرح مذکور ساخته نشود، نمی‌توان انتظار تغییری اساسی در بازار کامپیوترهای شخصی داشت. HorseShoe Bend در مجموع یک الگو برای اینتل محسوب می‌شود که دشواری‌های مهندسی را تا حد زیادی از بین برده است. تولیدکننده‌های سخت‌افزار و توسعه‌دهنده‌‌های نرم‌افزار و سازنده‌های کامپیوتر شخصی می‌توانند از آن به‌عنوان نقطه‌ی شروع طراحی استفاده کنند.

    اینتل با طرح‌های مفهومی نوآورانه سعی می‌کند بازار PC را زنده‌تر نشان دهد

    اینتل در CES 2020 در کنار تولیدکننده‌های متعدد کامپیوتر شخصی، انواعی از کامپیوترهای هیبریدی چندکاره و تاشدنی را به نمایش می‌گذارند که شاید تأثیری بر بازار نه‌چندان مناسب کنونی داشته باشد. دستگاه‌هایی که ترکیبی از لپ‌تاپ و تبلت را با کارایی‌ بیشتر ارائه می‌کنند.کریس واکر، مدیر کل کامپیوترهای شخصی همراه در اینتل با اشاره به محصولات کنونی مشابه در بازار همچون Lenovo Yoga PC و Surface Neo، آن‌ها را دستگاه‌هایی با دو نمایشگر می‌خواند و HorseShoe Bend را قدم بعدی در توسعه‌ی این سبک از محصولات می‌داند.

    کامپیوترهایی که براساس طراحی HorseShoe Bend ساخته می‌شوند، قطعا ارزان نخواهند بود. تولیدکننده‌ها باید برای حصول کارایی از کامپیوتر در همه‌ی جهات، دو وب‌کن و چهار اسپیکر را در آن استفاده کنند. به‌علاوه نمایشگرهای تاشدنی هم قیمت بالایی دارند. پردازنده‌‌ی تایگرلیک نیز قطعه‌ای حرفه‌ای محسوب می‌شود که قیمت کامپیوتر نهایی را باز هم افزایش می‌دهد. واکر اعتراف می‌کند که محصول نهایی قطعا گران‌قیمت خواهد بود، اما همیشه کاربرانی علاقه‌مند به خرید کامپیوترهای حرفه‌ای و خاص وجود دارند. به‌علاوه تولیدکننده‌ها با پیشرفت طراحی می‌توانند هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهند. 

    طرح مفهومی اینتل HorseShoe Bend، نگاهی به آینده کامپیوترهای شخصی تاشدنی

    کامپیوترهای شخصی آینده

    طرح مفهومی HorseShoe Bend از دل تیم طراحی Experience Centered اینتل بیرون آمد. تیم مذکور از ۱۶ محقق تجربه‌ی کاربری و طراحی محصول تشکیل می‌شود که در مراکز مدیریتی اینتل در سانتا کلارا کالیفرنیا و مرکز عملیات اورگان پخش شده‌اند. وظیفه‌ی آن‌ها، طراحی و مدل‌سازی کامپیوترهای شخصی نسل آینده است که در دوره‌ی زمانی دو سال آتی به بازار عرضه می‌شوند. آن‌ها چالش‌های طراحی و ساخت محصول را در طرح‌های نوآورانه بررسی و حل می‌کنند.

    شاید طرح مفهومی جدید، آینده دنیای کامپیوترهای شخصی را شکل دهد

    تیم طراحی آ‌ینده‌نگرانه‌ی اینتل برای حل چالش‌های طراحی و ساخت محصول جدید، از کارمندان متعدد شرکت با تخصص‌هایی در بخش نمایشگر، مدیریت منبع تغذیه، نرم‌افزار، جلوه‌های صوتی، طراحی پردازنده، طراحی بورد مداری، کابل‌کشی، خنک‌کنندگی، باتری و بخش‌های دیگر بهره می‌برند. اغلب حل کردن یک چالش طراحی یا اضافه کردن قابلیت جدید، چالش‌های پیچیده‌ای برای آن‌ها به‌همراه دارد. در مراحل بعد، از متخصصان خارج از اینتل استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال آن‌ها در طراحی HorseShoe Bend از کفاش‌ها هم مشورت گرفته‌اند و یک متخصص استرالیایی، انتخاب از میان چهار هزار نوع چرم را برای آن‌ها به ۱۰ نوع کاهش داده است.

    اینتل در بازار لپ‌تاپ‌های ساده و کامپیوترهای رومیزی، درآمد آسانی را تجربه می‌کند. ازطرفی غول دنیای پردازنده با طراحی نمونه‌های مفهومی جدید، تلاش می‌کند تا سازنده‌ها را به تجربه‌های جدید تشویق کرده و به‌نوعی زنده بودن دنیای کامپیوتر شخصی را تأیید کند. درواقع آن‌ها سعی دارند تا حضور دائمی نوآوری را در بازار مذکور نشان دهند. اگرچه هنوز دستگاه‌های هیبرید زیادی در بازار وجود ندارد، توسعه‌ی آن‌ها نشان‌دهنده‌ی کاربردهای بیشتر برای کامپیوترهای شخصی خواهد بود. روندی که دقیقا در دوران مهاجرت از کامپیوترهای رومیزی به لپ‌تاپ رخ داد.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا