• کامپیوتر گیمینگ Nox Mini مجهز به قطعه‌ Compute Element اینتل معرفی شد

    وبینوکس - اینتل قطعه‌ای نوآورانه به‌نام Compute Element معرفی کرد که اولین کامپیوترهای کاربردی ساخته شده به‌کمک آن در CES به نمایش گذاشته شد.

    اینتل با معرفی قطعه‌ی نوآورانه‌‌ای موسوم به کارت Compute Element، توجه زیادی را به خود جلب کرد. این قطعه‌ی سخت‌افزاری یک کارت PCIe مجهز به پردازنده‌ی ۴۵ واتی سریH، حافظه‌ی ذخیره‌سزای M.2 و قطعاتی دیگر است. غول پردازنده اولین کامپیوتر ساخته‌شده به کمک این کارت را به‌نام Ghost Canyon در CES 2020 به نمایش گذاشت. ریزر اعلام کرد که مراحل طراحی کامپیوتر رومیزی بلندتر و باریک‌تر را به‌کمک المان پردازشی اینتل در دستور کار دارد که از کارت‌های RTX 2080 پشتیبانی می‌کند.

    شرکت Cyberpower یک نمونه کامپیوتر گیمینگ ساخته‌شده به‌کمک کارت پردازشی اینتل را در CES 2020 به نمایش گذاشت. کامپیوتر آن‌ها فرم‌فاکتور بلندتر را به نمایش می‌گذارد که از یک کیس ۷/۵ لیتری NUC و منبع تغذیه‌ی تولید کولر مستر بهره می‌برد. کامپیوتر مذکور در رنگ‌های مشکی و سفید به بازار عرضه خواهد شد.

    سایبرپاور در توضیح کامپیوتر جدید خود می‌گوید که کاربر توانایی تغییر پیکربرندی آن را خواهد داشت و می‌توان کارت گرافیک Nvidia RTX 2080 Super را نیز در کامپیوتری موسوم به Nox Mini استفاده کرد. ترکیب کارت مذکور با پردازنده‌ی Core i9-9980HK با هشت هسته‌ و ۱۶ رشته‌ی پردازشی در المان پردازشی اینتل، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم، یک ترابایت حافظه‌ی Intel 660p NVMe SSD و منبع تغذیه‌ی ۸۵۰ واتی کولر مستر، قیمتی حدود ۲،۳۹۹ دلار خواهد داشت.

    کامپیوتر گیمینگ Nox Mini مجهز به قطعه‌ Compute Element اینتل معرفی شد

    قیمت تمام‌شده‌ی لپ‌تاپ Nox Mini کمی گران به‌نظر می‌رسد. چرا که کاربر در این کامپیوتر از یک پردازنده‌ی کلاس لپ‌تاپ بهره می‌رد، درحالیکه می‌توان یک سیستم Mini-ITX را با ابعاد نه‌چندان بزرگ‌تر و پردازنده‌ی قدرتمند دسکتاپ در همین بازه‌ی قیمتی و حتی کمتر، آماده کرد. به‌هرحال شرکت سازنده در توجیه قیمت محصول خود، مانور زیادی روی ابعاد فشرده‌ی کامپیوتر دارد و آن را با یک جعبه‌ی کارت گرافیک اکسترنال برابر می‌داند.

    قابلیت ماژولار کامپیوترهایی همچون Nox Mini جذابیت آن‌ها را بیشتر می‌کند. زمانی‌که پردازنده‌ی مورد استفاده‌ی کاربر در کامپیوتر کوچک، پاسخ‌گوی نیازهای کارت گرافیک حرفه‌ای نباشد،‌ می‌توان از کارت‌های پردازشی دیگر اینتل استفاده کرد که احتمالا در آینده با تنوع بیشتری به بازار عرضه می‌شوند. به‌علاوه قابلیت تغییر المان‌های دیگر کامپیوتر مذکور، جذابیت آن را برای کاربران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای بیشتر می‌کند.

    کامپیوتر گیمینگ Nox Mini مجهز به قطعه‌ Compute Element اینتل معرفی شد

    کامپیوترهای جدیدی که به‌کمک Compute Element اینتل ساخته می‌شوند، شاید آینده‌ای متفاوت را برای صنعت کامپیوترهای شخصی رومیزی نشان دهند؛ آینده‌ای که از فرم فاکتور سنتی و قدیمی ATX/ITX عبور کند. به‌هرحال شرکت‌های متعدد اکنون درحال آزمایش فرم فاکتورهای جدید با کارت‌های مشابه هستند. آن‌ها انواع ابعاد و قطعات را در کارت‌های تجمیعی آزمایش می‌کنند و افزایش قدرت کامپیوترهای این‌چنینی را هم در نظر دارند. قیمت تمام‌شده هنوز به‌عنوان چالشی بزرگ در فرم فاکتور جدید دیده می‌شود. با اضافه شدن بازیگران جدید صنعتی به این بازار، می‌توان انتظار کاهش قیمت محصولات را داشت.

    کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که AMD هم به احتمال زیادی به بازار کارت‌های تجمیعی پردازشی وارد خواهد شد. تنها مانع آن‌ها شاید هزینه‌ی ابزارسازی و هزینه‌های ساخت‌و‌تولید بورد الکترونیکی اصلی باشد. با افزایش پهنای باند PCIe 4.0 که در آخرین پردازنده‌‌های تیم قرمز استفاده می‌شود، چنین سیستمی که براساس تراشه‌های آن‌ها ساخته شده باشد، قطعا ظرفیت‌های پردازشی بیشتری خواهد داشت. به‌علاوه جامع بودن عملکرد و قابلیت توسعه و هزینه نیز با محصولات AMD بهینه‌تر خواهد شد.

    درحال‌حاضر اینتل تنها بازیگر بازار کارت‌های پردازشی تجمیعی محسوب می‌شود. به‌هرحال باید منتظر زمان باشیم و موفقیت یا عدم موفقیت فرم فاکتور جدید را در برابر فرم‌های سنتی ATX/ITX بررسی کنیم. سایبرپاور می‌گوید کامپیوتر Nox Mini احتمالا در فصل دوم سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا