• با گوشی‌های هوشمند سری Y هواوی آشنا شوید

    وبینوکس - سری وای هواوی که سری اقتصادی گوشی‌های شرکت چینی تحت برند هواوی به حساب می‌آید گزینه‌های جذابی را در خود جای داده است.

    هواوی که در ابتدا گوشی‌های اقتصادی خود را تحت عنوان آنر روانه‌ی بازار می‌کرد، با استقلال بخشیدن به آنر، سری وای را برای ماندن در بازار رقابت گوشی‌های اقتصادی شروع کرد و در سال ۲۰۱۹ گوشی‌هایی از این سری را عرضه کرد که با داشتن ظاهر امروزی و امکانات راضی‌کننده می‌توانند برای کاربران گزینه‌های جذابی باشند.

    در این مطلب سعی داریم نگاهی داشته باشیم به گوشی‌های سال ۲۰۱۹ هواوی سری وای که هم‌اکنون در ایران موجود هستند  بنابراین، گوشی‌های مورد مقایسه در این مطلب نسخه‌ی ۲۰۱۹ گوشی‌های هواوی وای ۵، وای ۶، وای ۷ پرایم، وای ۹ و وای ۹ پرایم خواهند بود.

    طراحی

    در بحث طراحی باید گفت گوشی‌های وای ۵، وای ۶ و وای ۷ پرایم تا حد نسبتا زیادی به هم شباهت دارند؛ با این تفاوت که هواوی در وای ۵ به دلیل داشتن یک حسگر در دوربین پشت، فلش LED را جایگزین حسگر تشخیص عمق تصویر کرده است. البته نباید از این نکته نیز غافل شد که چینی‌ها مدل به مدل نسبت نمایشگر به بدنه را افزایش داده‌اند؛ به‌طوری‌که این نسبت در وای ۵، ۷۸.۱ درصد استو در وای ۶ به ۷۹.۲ درصد رسیده و در وای ۷ پرایم به ۸۰ درصد رسیده است. با این وجود در شکل ظاهری و آن‌چه در نگاه اول در جلو و پشت سه مدل یادشده قابل مشاهده است از قبیل ناچ قطره‌ای و چینش دوربین، شباهت زیادی را نشان می‌دهد.

    با گوشی‌های هوشمند سری Y هواوی آشنا شوید

    داستان طراحی در وای ۹ و وای ۹ پرایم کمی متفاوت از سه مدل قبل است. هواوی در بالاترین مدل‌های سری وای تلاش کرده تا تجربه‌ی کاربری را در حد گوشی‌های بالارده افزایش دهد. وای ۹ با وجود داشتن دو حسگر در بریدگی بالای نمایشگر به‌عنوان دوربین سلفی از نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۸۲.۸ درصد برخوردار است. این نسبت با حذف ناچ و جای‌گذاری دوربین سلفی در بدنه به ۸۴.۳ درصد در وای ۹ پرایم رسیده است. طراحی پشت وای ۹ پرایم نیز از تمام مدل‌های پیشین متفاوت است. سه حسگر دوربین و طراحی دورنگ قاب پشتی از تفاوت‌هایی است که در پشت این مدل مشهود است.

    نمایشگر

    وای ۹ و وای ۹ پرایم از نظر نمایشگر نسبت به سایر مدل‌های مورد مقایسه برتری دارند. این برتری نه فقط در اندازه‌ی ۶.۵ و ۶.۵۹ اینچی نمایشگر این گوشی‌ها، بلکه در رزولوشن ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ آن‌ها وجود دارد. سایر مدل‌ها نمایشگرهای کوچکتر با رزولوشن ۱۵۶۰ × ۷۲۰ دارند. با وجود این، کلیه‌ی مدل‌های سری وای در نوع پنل به‌کار رفته تفاوتی ندارند و همگی دارای پنل IPS هستند.

    پردازنده

    هواوی در مدل‌های پایین‌تر سری وای ۲۰۱۹ برای پایین آوردن قیمت دستگاه‌ها به سراغ پردازنده‌ی سری A از شرکت تایوانی مدیاتک رفته و در وای ۵ و وای ۶ از Helio A22 استفاده کرده است. البته باید اذعان داشت، مدیاتک بعد از کناره‌گیری از رقابت پردازنده‌های پرچم‌دار و افزایش تمرکز روی میان‌رده‌ها پردازنده‌های بهینه‌تری را عرضه کرد که هلیو A22 یکی از همین پردازنده‌ها با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری است.

    هواوی در وای ۷ پرایم از پردازنده‌ی آمریکایی کوالکام اسنپدراگون ۴۵۰ که جزو پردازنده‌های سری پایین‌رده‌ی کوالکام با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری است استفاده کرده تا در نهایت کرین ۷۱۰ با لیتوگرافی ۱۲ نانومتر و هسته‌های قدرتمند A73 نصیب دو مدل برتر این سری یعنی وای ۹ و وای ۹ پرایم بشود.

    دوربین

    در بخش دوربین طبیعی است که ضعیف‌ترین عملکرد متعلق به پایین‌ترین مدل باشد. وای ۵ با داشتن دوربین تک حسگر و ۱۴ مگاپیکسلی در پشت و سلفی ۵ مگاپیکسلی ضعیف‌ترین محصول این مقایسه از نظر دوربین است. در نقطه‌ی مقابل وای ۵، وای ۹ پرایم با دوربین سه‌گانه‌ی ۱۶، ۸ و ۲ مگاپیکسلی در پشت و سلفی پاپاپ ۱۶ مگاپیکسلی قوی‌ترین محصول موجود در مقایسه‌ی ما به شمار می‌آید.

    نکته‌ی قابل‌توجه در این بخش استفاده از دوربین سلفی دوگانه در وای ۹ است. این گوشی علاوه بر حسگر ۱۶ مگاپیکسلی به‌کار رفته در وای ۹ پرایم، یک حسگر ۲ مگاپیکسلی نیز برای ثبت تصاویر با جلوه‌ی بوکه‌ی بهتر دارد. با وجود این، از حسگر فوق‌عریض ۸ مگاپیکسلی مدل مذکور در دوربین پشت بی‌بهره است.

    باتری و قیمت

    از پنج مدل مورد مقایسه در این مطلب، دو مدل ضعیف‌تر یعنی وای ۶ و وای ۶ باتری ۳۰۲۰ میلی‌آمپرساعتی دارند؛ اما سه مدل دیگر به باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده‌اند و از شارژ ۱۰ وات برخوردار هستند. این افزایش ظرفیت باتری در کنار بهره‌گیری از پردازنده‌ی بهینه‌تر، در سه مدل یادشده می‌تواند افزایش عمر باتری چشمگیری را رقم بزند.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا