• گوگل به نفروختن فناوری تشخیص چهره پایبند است

    وبینوکس - معاون ارشد گوگل ضمن اذعان به خطرهای احتمالی فناوری تشخیص چهره، از پایبندی این شرکت به عرضه‌نکردن عمومی آن گفت.
    گوگل به نفروختن فناوری تشخیص چهره پایبند است

    در ماه‌های اخیر، شرکت‌های بزرگ فناوری جهان زیرفشار زیادی برای تدوین سیاست‌هایی مستحکم درباره‌ی قابلیت تشخیص چهره بوده‌اند. مایکروسافت رهبری این جبهه را به‌عهده گرفته و قول داده است سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری را در این زمینه اتخاذ کند و ضمن خواستارشدن وضع مقررات بیشتر، از سایر شرکت‌ها نیز درخواست کرده به این حرکت بپیوندند.

    به‌تازگی، کنت واکر، معاون ارشد شرکت گوگل، در مطلبی درباره‌ی استفاده از هوش مصنوعی در کلینیک‌های بهداشتی آسیایی اذعان کرده این شرکت برای فروش APIهای فناوری تشخیص چهره‌اش قصدی ندارد. واکر درباره‌ی نحوه‌ی سوءاستفاده‌های احتمالی از این فناوری می‌گوید:

    قابلیت تشخیص چهره در مواردی، همچون فناوری‌ دستیارهای هوشمند جدید و ابزارهایی برای پیداکردن افراد گم‌شده مفید است و کاربردهای سودمند بسیار دیگری نیز در آینده خواهد داشت. بااین‌حال، تشخیص چهره نیز مثل سایر فناوری‌ها کاربردهای متفاوتی دارد که مستلزم نظارت دقیق برای اطمینان از استفاده‌‌‌ی درست و مطابق اصول و ارزش‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده و به‌بارآمدن نتایج مضر است. برای تشخیص و حل این مشکلات به همکاری خود با بسیاری از سازمان‌ها ادامه می‌دهیم و گوگل کلاود برخلاف برخی از شرکت‌ها، مصمم است قبل از کارکردن روی این فناوری مهم و درنظرگرفتن سیاست‌های استفاده از آن، از عرضه‌ی APIهای تشخیص چهره‌ی عمومی خود خودداری کند.

    ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، نیز این هفته در مصاحبه‌ای به نگرانی‌های مشابهی در حوزه‌ی اصول اخلاقی مرتبط به هوش مصنوعی اشاره کرد:

    به‌عقیده‌ی من، دنیای فناوری باید بفهمد که همه‌چیز فقط به ساختن و سپس رفع ایراد ختم نمی‌شود. از دیدگاه من، این کار درستی نیست. هوش مصنوعی می‌تواند حتی از سلاح هسته‌ای نیز خطرناک‌تر باشد.

    اتحادیه‌ی آزادی‌های شهروندی آمریکا (ACLU) با انتشار بیانیه‌ای انتقادات شدیدی به نقض حریم خصوصی و پرونده‌‌سازی‌های نژادی این فناوری وارد کرده است. این سازمان قول داده به واردکردن فشار به شرکت‌های بزرگ فناوری ادامه دهد. نیکول اوزر، مدیر بخش فناوری ACLU می‌گوید:

    به فشار خود به گوگل ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم این شرکت به‌دنبال ساخت و فروش ابزارهای نظارتی مبتنی بر چهره نخواهد بود. این ابزارها موجب نقض حقوق بشر و حقوق شهروندی است. همچنین، از مایکروسافت و آمازون مجددا درخواست خواهیم کرد تا از ارائه‌ی ابزارهای خطرناک نظارت چهره به دولت خودداری کنند. شرکت‌ها موظف‌اند از استفاده‌نشدن از محصولاتشان برای هجوم به جوامع و آسیب به آزادی‌های مدنی و حقوق بشر اطمینان حاصل کنند.

    این سازمان به‌شدت از آمازون به‌دلیل نرم‌افزار Rekognition انتقاد کرده است. همچنین در هفته‌ی گذشته، ACLU آمازون را به‌دلیل ثبت پتنت جدیدش برای آیفون تصویری هوشمندی بازخواست کرد که با استفاده از فناوری تشخیص چهره، افراد مشکوک را تشخیص می‌دهد.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا