• افزایش سرمایه شرکت

    آشنائی با افزایش سرمایه در شرکت ها

    در این پست میخواهیم اطلاعات جامعی درباره افزایش سرمایه شرکت که یکی از عوامل ثبت تغییرات به شمار می رود ارائه دهیم.
    برای انجام ثبت تغییرات از نوع افزایش سرمایه ابتدا بایستی اطلاعاتی در زمینه راههای افزایش سرمایه داشته باشید.
    پس با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

    افزایش سرمایه شرکت چیست ؟

    می دانید که یکی از راه های تامین مالی شرکتها ، افزایش سرمایه است. برای اینکه شرکتها بتوانند فعالیت های خود را گسترش داده و قدرت رقابت خود را افزایش دهند سرمایه شرکت را افزایش می دهند. برخی از مواقع نیز برای اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت ،شرکت باید سرمایه خود را افزایش دهد. تامین منابع مالی جدید می تواند به صورت های مختلفی انجام شود.

    زمانی که یک شرکت در بورس اوراق بهادار بخواهد سرمایه خود را افزایش دهد ، باید تعدادی سهم جدید به سهامداران بفروشد تا برای افزایش سرمایه مبلغ مورد نیاز خود را تأمین نماید.

    از آنجایی که ساختار شرکتها با یکدیگر متفاوت است، لذا هر شرکت پیچیدگی های خاص خود را دارد. بنابراین نمی توان برای همه شرکتها یک نسخه کلی پیچید. اما به شکل کلی نوعی از افزایش سرمایه وجود دارد که سبب وارد شدن منابع جدید به شرکت شده و می تواند وضعیت بهتری را برای شرکت ایجاد کند.

    پس به طور کلی می توان گفت که افزایش سرمایه از آورده نقدی و از طریق صرف سهام می تواند بهتر باشد. علاوه بر این از آنجایی که عملا پولی وارد شرکت نمی شود ، روش تجدید ارزیابی دارایی ها صرفا یک عملیات حسابداری برای بهبود صورتهای مالی شرکت به شمار می رود. مزیت اصلی ای که روش سود انباشته دارد اینست که حداقل سود انباشته شرکت از آن خارج نمی شود و در شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

    هر اتفاقی که در خصوص افزایش سرمایه یک شرکت در مجمع آن شرکت تصویب شود، مشمول کسانی می شود که در زمان برگزاری مجمع شرکت ، سهامدار آن بوده اند.

    بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت در مجمع فوق العاده به تصویب رسید، تغییرات اعمال شده در روزنامه کثیرالانتشاری که به عنوان روزنامه رسمی شرکت انتخاب شده، منتشر می‌شود.

     

     

    افزایش سرمایه شرکت :

    تمام شرکت ها در طول فعالیت خود به دلایل مختلف نیاز به منابع مالی بیشتری نسبت به آنچه که در اختیار دارند ، پیدا می کنند. یکی از روش هایی که می توانند به این منابع مالی جدید دست یابند، افزایش سرمایه است.

    در بورس حتی خبر افزایش سرمایه یک شرکت نیز می تواند قیمت سهام آن را دستخوش تغییرات قابل توجهی کند. بنابراین لازم دانستیم تا در این مورد اطلاعات کاملی به شما ارائه دهیم.

    انواع افزایش سرمایه :

    افزایش سرمایه به ۴ روش کلی انجام می شود :

    • از محل سود انباشته (سهام جایزه)
    • از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران
    • از محل تجدید ارزیابی دارایی ها
    • به روش صرف سهام
    • افزایش سرمایه از محل سود انباشته

    طبق قانون تجارت ، شرکت ها بایستی هر سال درصدی از سود شرکت را نزد خود نگه دارند. این سود در حسابی به عنوان ” سود انباشته ” در صورت های مالی شرکت ثبت می گردد. زمانی که شرکت سود انباشته مناسبی داشته باشد، تصمیم می گیرد که افزایش سرمایه خود را از این روش انجام داده و با این کار منابع جدید مورد نیاز خود را تامین کند.

    پس در روش سود انباشته عملاً نقدینگی جدیدی وارد شرکت نمی شود. پس چون سهامداران پولی برای سهام جدید خود پرداخت نمی کنند به سهامی که به این روش به سهامدار تعلق می گیرد، سهام جایزه نیز گفته می شود. در روش ” سود انباشته ” درصد مالکیت شما در شرکت تغییر نمی کند.

    یعنی به همان نسبت که سرمایه شرکت افزایش پیدا می کند تعداد سهام شما نیز افزایش می یابد. از نظر تئوری میزان دارایی شما همچنان تغییر نمی کند، یعنی به همان نسبت که تعداد سهام شما زیاد می شود قیمت سهام کاهش می یابد.

    افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران

    زمانی که شرکت سود انباشته مناسبی نداشته و یا بخواهد منابع مالی جدیدی را وارد شرکت نماید ، از محل آورده نقدی سهامداران اقدام به افزایش سرمایه می کند. از آنجا که افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به تأمین منابع جدید از سوی سهامداران فعلی شرکت نیاز دارد، شرکت حق استفاده و حضور در آن را ابتدا به سهامداران شرکت می‌دهد.

    به این صورت که اوراقی تحت عنوان حق تقدم سهام در اختیار سهامداران کنونی قرار می گیرد. سهامدار در مدت زمان مجاز برای معاملات این اوراق که معمولا ۲ ماه است و به آن مهلت پذیره نویسی گفته می شود، می تواند یکی از دو کار را انجام دهد:

    پرداخت مبلغ اسمی سهام : در این روش شما به ازای هر سهم باید مبلغی را دراین بازه زمانی ۲ماهه به شرکت پرداخت نمایید. این مبلغ در ایران معمولا ۱۰۰۰ ریال (قیمت اسمی سهم) است. با این کار پس از طی شدن مراحل افزایش سرمایه، حق تقدم شما تبدیل به سهم عادی می شود.
    فروش حق تقدم : اگر شما به هر علتی تمایل نداشته باشید که از حق تقدم های خود استفاده نمایید، می توانید در این بازه زمانی ۲ ماهه حق تقدم های خود را به سرمایه گذاران دیگر بفروشید. این حق تقدم ها مثل سهام عادی در بورس قابل معامله هستند.

    نکته : اگر شما به هر علتی مبلغ اسمی سهام را پرداخت نکنید و همچنین حق تقدم خود را نیز به فروش نرسانید، پس از اتمام مهلت پذیره نویسی حق تقدم سهام شما به فروش می رود. یعنی شرکت حق تقدم های استفاده نشده را از طریق بورس به فروش می رساند و مبلغ حاصل از فروش را بعد از کسر کارمزدها به حساب شما واریز می کند. قیمت فروش در این مواقع معمولا نزدیک به قیمت روزهای آخر پذیره نویسی حق تقدم هاست.

    افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها :

    در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، شرکت دارایی های ثابت مشهود خود را مانند زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات، سرمایه گذاری ها و … را مورد تجدید ارزیابی قرار می دهند. با این کار ارزش دارایی های شرکت در ترازنامه آپدیت می شود. در نتیجه از آنجایی که معادله حسابداری در ترازنامه باید برقرار بماند و بدهی های شرکت نیز تغییری نکرده، سرمایه شرکت باید افزایش یابد تا این معادله برقرار بماند.

    در این روش نیز پولی به شرکت وارد نمی شود و فقط یک عملیات حسابداری در صورتهای مالی شرکت رخ می دهد. در این روش نیز به همان مقدار که تعداد سهام شما افزایش پیدا می کند قیمت آن کاهش پیدا می کند، در نتیجه تغییری در دارایی شما رخ نمی دهد.

     

    نمونه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه

    در شرکتهای سهامی خاص

    نام شرکت : ………………………………………

    شماره ثبت شرکت : …………………………

    سرمایه ثبت شده : …………….……………

    شناسه ملی : ………………………………..

    صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت …………….……………سهامی خاص ثبت شده به شماره …………… در ساعت……… مورخ………..… با حضور کلیه / اکثریت سهامداران  در محل قانونی شرکت تشکیل گردید.

    الف: در اجرای مفاد ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت:

    1ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت رئیس جلسه

    2ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر رئیس

    3ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر جلسه

    4ـ خانم / آقای……………….………..  به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.

    ب: به پیشنهاد هیات مدیره و ملاحظه گزارش بازرس قانونی شرکت دایر بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ …………….…… ریال به مبلغ …………….…… ریال از محل ( 1ـ پرداخت نقدی 2ـ تبدیل مطالبات نقدی حاصل شده اشخاص از شرکت 3ـ انتقال سود تقسیم نشده یا اندوخته یا عواید حاصله از اضافه ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت 4ـ تبدیل اوراق قرضه به سهام ) تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت  مورد تصویب مجمع واقع شد.

    ج : به هیات مدیره اختیار داده می شود که  نسبت به عملی نمودن افزایش سرمایه اقلام و پس از عملی شدن افزایش سرمایه به مبلغ …………….……ریال ( و یا تا میزان مبلغ …………….……ریال و یا تا مبلغ واریزی …………….…… حداکثر دو مدت…………….…… نسبت به ثبت آن در اداره ثبت شرکتها اقدام نماید.

    امضای اعضای هیات مدیره:

    1ـ رئیس جلسه……………

    2ـ ناظر جلسه………..……

    3ـ ناظر جلسه…………….

    4- منشی جلسه………..……

     

    تذکرات:

    • کلیه صورتجلسات می بایست روی سربرگ شخصیت حقوقی مربوطه پس از امضاء اشخاص ذی سمت و با مهر آن شخصیت حقوقی تهیه و ارسال گردد.
    • قبل از عملی شدن افزایش سرمایه ، سرمایه تعهدی شرکت بایستی کلاً پرداخت شده باشد و در اجرای رعایت ماده 161 شرکت بازرس داشته باشد و گواهی لازم به همراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد.
    • صورتجلسه درچند نسخه تنظیم کلیه صفحات به امضای هیات رئیسه جلسه برسد و یک نسخه آن ظرف مدت سه روز تحویل اداره پست شود و سپس بارکد پستی در سیستم درج گردد.
    • در صورتی که مجمع با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده رعایت تشریفات دعوت وفق اساسنامه شرکت و مواد لایحه اصلاحی قانون تجارت (ماده 99)  الزامی است.
    • در صورتیکه مجمع با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت بهمراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد.
    • نام سهامداران حاضر در مجمع و تعداد سهام آنها در  یک لیست نوشته و به امضاء آنها برسد و هیات رئیسه مجمع صحت آن را تایید و به همراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد.
    • در صورتیکه افزایش سرمایه از محل تجدید نظر ارزیابی دارائیهای ثابت باشد ارائه تائید حسابرسی قانونی و لیست اموال منقول و غیرمنقول الزامی است .
    • در صورتیکه افزایش سرمایه از محل سود انباشته باشد تعهد هیئت مدیره مبنی بر اینکه به سهامداران به نسبت سهمشان به آنها سود تعلق گرفته الزامی است .
    • در صورتیکه افزایش سرمایه وفق مواد 167 و 168 لایحه اصلاحی قانون تجارت باشد نیاز به تشریفات مواد 169 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشد .
    • در موارد 7 و 8 نیاز به تفویض اختیار به هیات مدیره نمی باشد.
    • کلیه اقدامات پذیرش صورتجلسات ازطریق سامانه اینترنتی به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد.
    • جهت دسترسی به کلیه اطلاعیه ها و بخشنامه ها و آخرین راهنمایی های مربوط به چگونگی پذیرش و ثبت درخواست تاسیس و ثبت تغییرات اینترنتی علاوه بر مراجعه به راهنمای سایت فوق می توان از پایگاه اطلاع رسانی ثبت شرکتها به آدرس http://sherkat.ssaa.ir نیز جهت بهره برداری لازم استفاده نمود .

     

    بسمه تعالی

    نمونه صورتجلسه هیات مدیره در خصوص عملی شدن افزایش سرمایه

    در شرکتهای سهامی خاص

    نام شرکت : ………………………………………

    شماره ثبت شرکت : …………………………

    سرمایه ثبت شده : …………….……………

    شناسه ملی : ………………………………..

    صورتجلسه هیات مدیره شرکت …………….……………سهامی خاص ثبت شده به شماره ………… در ساعت …………مورخ……….…… با حضور کلیه / اکثریت اعضا تشکیل گردید

    الف: بنا به اختیار حاصله تفویض مجمع عمومی فوق العاده مورخ ………… در خصوص افزایش سرمایه به هیات مدیره و با رعایت تشریفات مقرر اساسنامه و لایحه اصلاحی  قانون تجارت سرمایه شرکت از مبلغ………………………………………….. به مبلغ ………………….. از محل ………………………. ریال افزایش یافت.

    ب: سرمایه شرکت مبلغ …………………………………….ریال منقسم به سهم …………………………ریالی با نام/ بی نام یا تواما که تماماً پرداخت شده می باشد افزایش یافت.

    ج: ماده ……………….اساسنامه شرکت به شرح مذکور اصلاح می گردد.

    د: به خانم/ آقای ……………………………………. احدی از اعضای هیات مدیره یا سهامداران یا وکیل رسمی شرکت) وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکتها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضا ذیل دفاتر ثبت اقدام نماید.

    امضای اعضای هیات مدیره :

    • رئیس جلسه
    • ناظر جلسه
    • ناظر جلسه
    • منشی جلسه

     تذکرات:

    • کلیه صورتجلسات می بایست روی سربرگ شخصیت حقوقی مربوطه پس از امضاء اشخاص ذی سمت و با مهر آن شخصیت حقوقی تهیه و ارسال گردد.
    • دو نسخه اظهار نامه ثبت شرکت سهامی از اداره ثبت شرکتها تهیه و پس از تکمیل نمودن آن کلیه اعضای هیات آنرا امضا و به همراه صورتجلسه هیات مدیره و صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد.
    • گواهی بانکی دایره بر پرداخت وجه افزایش سرمایه به ضمیمه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد و در متن گواهی بانکی اشاره به مبلغ پرداختی بابت افزایش شرمایه شده باشد .
    • اگر افزایش سرمایه از محل مطالبات نقدی حال شده اشخاص از شرکت می باشد لیست مطالبات که به تایید بازرسی یا بازرسین قانونی شرکت رسیده باشد و به همراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد.
    • اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت دایر بر رعایت مواد 166 و 169 لایحه اصلاحی قانون تجارت به همراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد.
    • صورتجلسه هیات مدیره دایر بر افزایش سرمایه شرکت حداکثر ظرف یک ماه پس از عملی شدن افزایش سرمایه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد. ( در اجرای ماده 163 لایحه اصلاحی قانون تجارت)
    • صورتجلسه در چند نسخه تنظیم و پس از امضای اعضای هیات مدیره در ذیل کلیه صفحات آن یک نسخه ظرف مدت سه روز تحویل اداره پست شود و سپس بارکد پستی در سیستم درج گردد.
    • لیست سهامداران پس از فروش سرمایه که به امضا رسیده و هیات مدیره صحت آن را تأیید نموده باشد به همراه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد.
    • کلیه اقدامات پذیرش صورتجلسات ازطریق سامانه اینترنتی به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد.
    • جهت دسترسی به کلیه اطلاعیه ها و بخشنامه ها و آخرین راهنمایی های مربوط به چگونگی پذیرش و ثبت درخواست تاسیس و ثبت تغییرات اینترنتی علاوه بر مراجعه به راهنمای سایت فوق می توان از پایگاه اطلاع رسانی ثبت شرکتها به آدرس http://sherkat.ssaa.ir نیز جهت بهره برداری لازم استفاده نمود .
    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا