• تفاوت بین پاور پیوت (Power Pivot)، پاور کوئری (Power Query) و power BI در اکسل چیست؟

    در این مطلب به بررسی شباهت و تفاوت پاور پیوت، پاور کوئری و POWER BI و بررسی هرکدام از این ابزارها به صورت جداگانه میپردازیم

    Power Pivot (پاور پیوت)

    با پاور پیوت شروع میکنیم، این ابزار موتور کل عملیات محسوب میشود که بعنوان موتور DAX نیز شناخته میشود. پاور پیوت یک ویژگی درونی اکسل است که به کاربر امکان میدهد، مدل داده طراحی کند، ارتباط ایجاد کند، ستون های محاسباتی تعریف کند و فرمول هایی برای منابع مختلف بنویسد.

    به صورت خلاصه، پاور پیوت با فراهم کردن امکان فراخوانی حجم بسیار عظیمی از داده از منابع مختلف و ایجاد مدل های پیچیده داده با استفاده از DAX، ظرفیت های اکسل را بالاتر برده است.با استفاده از پاورپیوت شما میتوانید در اکسل، پاور ویو و پاور مپ، داده های خود را به صورت بصری نمایش دهید. پاور ویو ابزاری قدرتمند است که داده ها را در داشبورد های تعاملی و به صورت جغرافیایی نمایش میدهد.

    پاور پیوت  در ابتدا در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و شما برای استفاده از آن می بایست یک افزونه را دانلود و نصب میکردید. ولی از نسخه ۲۰۱۶ اکسل این ابزار تبدیل به یک ویژگی درونی اکسل شد.

    تفاوت بین پاور پیوت، پاور کوئری و power BI

    Power Query (پاور کوئری)

    پاور کوئری ابزاری است که به کاربران امکان میدهد قبل از اینکه داده ها را وارد اکسل و یا مدل های داده پاور پیوت کنند، آنها را فراخوانی کنند، استخراج نمایند و شکل دهی کنند.

    پاور کوئری با استفاده از زبان M فعالیت میکند. و در حال حاضر با نام Get And Transform شناخته میشود و در تب Data ریبون اکسل قرار دارد.

    تفاوت بین پاور پیوت، پاور کوئری و power BI

    توجه داشته باشید که پاور کوئری یک ابزار بهینه است. زمانی که داده ها را وارد پاور کوئری میکنید دو گزینه در پیشرو دارید. میتوانید به صورت مستقیم آن را وارد پیوت تیبل کنید یا میتوانید در ابتدا آن را وارد کانال پاور پیوت کنید . انتخاب شما بستگی به این دارد که داده های اولیه شما تا چه اندازه دارای نویز هستند.

     

    Power Bi (پاور بی آی)

    Power BI مایکروسافت یک تحلیلگر کسب و کار و ابزار مصورسازی است که بر روی موتور پاور کوئری و پاور پیوت ساخته شده است. کاربران میتوانند از ابزارهای “Get Data” (پاور کوئری) یا “Data Model” (پاور پیوت) برای شکل دهی و تحلیل داده های خود استفاده کنند و سپس داشبوردها و گزارش های تعاملی ایجاد کنند و با استفاده از قابلیت های فوق العاده نمایش بصری پاور BI داده های خود را مصورسازی کنید. در حقیقت کاربران میتوانند اشکال نمایش بصری مورد نیاز خود را بر اساس سلیقه شخصی طراحی کنند و استفاده نمایند.

     

    دلیل اهمیت این موضوع

    اگر حتی به صورت منظم با داده ها کار نمیکنید، ممکن است صحبت هایی که در مورد این ابزارها وجود دارد را شنیده باشید. Rob Collie  و  Avi Singh در کتابهای خود با نام “پاور پیوت و POWER BI: راهنمای استفاده از daX” و “پاور پیوت و POWER BI در اکسل ۲۰۱۰” دلایل مختلف احتمال پیشرفت تحلیلگران داده و ابزارهای آنان در چند سال آینده را بررسی می کنند.

    یکی از دلایل ” انفجار داده” است. در هرکجا که نگاه کنید با داده مواجه میشوید. با جمع آوری داده از منابع متنوع تر ، توانایی تبدیل حجم زیاد داده به حجم کوچک  و تبدیل آن به داده های قابل هضم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. موتور پاور کوئری به شما امکان میدهد انواع مختلف داده های خود را از داده های نرمال و پاکسازی شده موجود در منابع داده ارتباطی تا داده های تصفیه نشده موجود در یک جدول در یک وبسایت را، از این منابع داده فراخوانی کنید.

    یکی دیگر از دلایل این مسئله این است که اخذ تصمیم های داده محور و همچنین هزینه تصمیم های اشتباه افزایش یافته است. طبق گفته های Collie and Singh: ” زمانی که پول از آسمان ببارد، باهوش بودن تنها چیزی نیست که به آن نیاز داریم …” ولی زمانی که پول از آسمان نمی ریزد و مقدار سود هر فرد ( یا شرکت) بیش از پیش تحت فشار قرار می گیرد، می بایست به هر نحوی و با استفاده از هر ابزاری از “هوش” استفاده کرد.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا