• ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۸ دقیقه
    • کاربر شماره ۲
      ۲
      ۴
      ۰
      ۳
    • به اشتراک گذاری ماکرو های نوشته شده توسط سایر کاربران

  • ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۴ دقیقه
    • کاربر شماره ۲
      ۲
      ۴
      ۰
      ۳
    • راه اول: ضبط ماکرو

      شاید عبارت «ماکرونویسی» باعث شده باشد فکر کنید تنها از راه برنامه‌نویسی می‌توان این کار را انجام داد. اما این تصور غلط است. اکسل امکان ضبط کردن عملیات و تبدیل آن به کد ماکرو را برای کاربران خود فراهم کرده است.
      یعنی شما کارهای مورد نظر را پس از کلیک روی دکمه «ضبط ماکرو» انجام می‌دهید و پس از تمام شدن کار ضبط را متوقف می‌کنید.
      حرکات شما (کلیک‌ها و چیزهایی که تایپ می‌کنید) توسط اکسل ثبت شده و به کد ویژوال بیسیک تبدیل می‌شود. در آینده هر زمان از این ماکرو استفاده کنید، حرکات شما پس از کلیک روی دکمه ضبط ماکرو روی داده‌های موجود پیاده خواهد شد. برای این کار تنها کافی است وارد زبانه Developer شده و روی Record Macro کلیک کنید. مثل شکل زیر:

      اگر اکسل شما این زبانه را ندارد. کافی است از قسمت Options روی Customize Ribbon کلیک کرده و در ستون سمت راست، Developer را تیک بزنید. درست مثل شکل زیر:
      راه دوم: ماکرونویسی با کد ویژوال بیسیک

      همانطور که گفتیم نام دیگر ماکرو VBA است. چرا که کدهای ماکرو در زبان ویژوال بیسیک نوشته و ذخیره می‌شوند. در هنگام ضبط ماکرو هم خود اکسل این کار را انجام می‌دهد.
      اما ضبط ماکرو همیشه با تولید کدهای زائد همراه است. کدهایی که سرعت و در مواردی دقت اجرا را کاهش می‌‌دهند. برای جلوگیری از این موارد می‌توان کد ماکروی مورد نظر را به صورت مستقیم در ویرایش‌گر ویژوال بیسیک نوشت.
      کد نویسی ماکرو همچنین به شما اجازه می‌دهد فرآیندها را خیلی دقیق‌تر و با استفاده از منطق برنامه‌نویسی به کد تبدیل کنید تا سرعت انجام آن‌ها حتی از حالت عادی هم بیشتر شود.

      برای شروع کار باید دکمه Alt+F11 (یا در بعضی مدل‌های لپ‌تاپ ALT+Fn+F11) را فشار دهید. با انجام این کار یک پنجره ویژوال بیسیک پیش روی شما باز می‌شود.
      در سمت چپ این پنجره ستونی تحت عنوان Project explorer قرار دارد که نام پروژه اکسل شما هم در آن دیده می‌شود. روی آن راست کلیک کرده و از منوی Insert، گزینه Module را انتخاب کنید. با انجام این کار یک پنجره Code در سمت راست ایجاد می‌شود که می‌توانید کد مورد نظر را در آن بنویسید.

      برای اجرای کدی که در این قسمت نوشتید کافی است دکمه F5 را فشار دهید. در این مرحله اگر F8 را فشار دهید، کد شما خط به خط اجرا شده و امکان عیب‌یابی برای شما فراهم می‌شود.
      برای اجرای ماکرو در زمان کار با برگه اکسل دو راه دارید. اول اینکه از زبانه Developer به قسمت Macros بروید و دوم اینکه از میان‌بر Alt+Shift+F8 استفاده کنید.

      توجه داشته باشید وقتی برای یک شیت در اکسل ماکرو می‌نویسید، اکسل به طور پیش‌فرض آن را برای ورود بعدی شما غیرفعال می‌کند.
      یعنی وقتی شیت را بعد از ایجاد ماکرو باز کنید در بالای صفحه و زیر نوار ابزار با پیامی مواجه می‌شوید که از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید ماکرو فعال شود؟ مشاهده این پیام بیانگر اشتباه شما نیست بلکه تنها یک روال امنیتی در اکسل است.

تماس سبد خرید بالا