• تابع PMT در اکسل

    تابع PMT در اکسل

    تابع PMT در اکسل اقساط مربوط به یک وام را که دارای اقساط ثابت و نرخ بهره ثابت است محاسبه میکند. برای مثال فرض کنید از بانک X ، یک وام دریافت کرده اید که این وام دارای نرخ بهره مشخص است و مقدار اقساط آن نیز در طول دوره بازپرداخت ثابت خواهند ماند. حال میخواهیم ببینیم با توجه به اطلاعات گفته شده مقدار هرکدام از اقساط چه میزان خواهد شد و اکسل در این زمینه چه کمکی میکند.

    ترکیب تابع PMT در اکسل

    ترکیب تابع PMT به شرح زیر است:

    PMT(rate, nper, pv, [fv], [type])

    تابع PMT در اکسل

    که در این ترکیب:

    • Rate: نرخ بهره مربوط به وام دریافتی
    • NPER: تعداد اقساط وام
    • PV: ارزش فعلی وام یا همان مقدار وامی است که دریافت کرده اید.
    • FV: یک پارامتر اختیاری است که نشان دهنده ارزش آتی یا ترازی است که میخواهید در انتهای دوره بازپرداخت وام داشته باشید. در صورتی که این پارامتر مقدار دهی نشود صفر در نظر گرفته میشود.
    •  Type: این پارامتر نیز اختیاری است و در صورتی که مقدار دهی نشود صفر در نظر گرفته میشود. اگر میخواهید پرداخت ها در انتهای هر دوره انجام شود مقدار این پارامتر را صفر و در صورتی که پرداخت های خود را در ابتدای دوره انجام میدهید مقدار آن را 1 قرار دهید.

    در مورد تابع PMT در اکسل نکات زیر را در ذهن داشته باشید:

    •  اقساطی که با استفاده از تابع PMT در اکسل محاسبه میشود فقط با توجه به مقدار اصل وام و نرخ بهره و مدت بازپرداخت محاسبه میشود و شامل مقادیر مالیات و یا هرگونه هزینه دیگری که ممکن است بانک برای شما محسوب کند نخواهد شد.
    • در صورتی که اقساط شما به صورت ماهانه محاسبه میشود می بایست حتما مقدار نرخ بهره را بر عدد 12 تقسیم کنید و سپس در فرمول از آن استفاده کنید.

    مثال

    فرض کنید وامی را به ارزش 10000000 تومان با نرخ بهره سالیانه 20 درصد از بانک دریافت کرده اید. مدت بازپرداخت این وام 48 ماهه( 4 سال) است. حال میزان هرکدام از اقساط وام را با توجه به اطلاعات گفته شده محاسبه کنید.

    برای محاسبه این مقدار می بایست از فرمول زیر استفاده کنید

    =pmt(20/12,48,10000000)

    تابع PMT در اکسل

    همانطور که مشاهده میکنید به دلیل اینکه نرخ 20 درصد مقدار نرخ سالیانه بوده است و اقساط ما به صورت ماهیانه، مقدار 0.20 ر بر 12 تقسیم کرده ایم. بر این اساس شما می بایست به صورت ماهیانه در هر ماه 304304 تومان قسط پرداخت کنید.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا