• اینتل و گوگل در توسعه تراشه کروم‌ بوک‌ های پروژه آتنا همکاری می‌کنند

    وبینوکس - اینتل برای پیشبرد اهداف خود در پروژه‌ی آتنا با شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری همکاری می‌کند و گوگل هم در بخش توسعه‌ی کروم‌بوک‌های پروژه فعالیتی جدی دارد.

    اینتل تلاش می‌کند تا استراتژی‌های جدیدی را در رویکردهای سازمانی خود به کار بگیرد. آن‌ها در ماه‌های اخیر حرکت‌های جدیدی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و شاید بتوان غول پردازنده را در مسیر تحول دانست. تیم آبی پس از فروش کسب‌وکار تراشه‌های موبایلی به اپل، اکنون به‌دنبال خریدار برای زیرمجموعه‌ی محصولات خانه‌ی هوشمند است. به‌علاوه آن‌ها برای بازطراحی و دمیدن روحی تازه به بازارِ همیشه پردرآمد خود یعنی کامپیوترهای شخصی هم وظایف دشواری را در پیش دارند.

    بخشی از پروژه‌ی بازطراحی و نوسازی بازار کامپیوترهای شخصی توسط اپل، در نمایشگاه CES 2020 به‌وضوح دیده شد. لپ‌تاپ‌های متعدد مبتنی بر سازوکارهای پروژه‌ی آتنا به نمایش درآمدند و از آن‌ مهم‌تر، همکاری با غول دیگر دنیای فناوری یعنی گوگل، رسانه‌ای شد. همکاری اینتل و گوگل در مسیر طراحی تراشه و دیگر قابلیت‌های سخت‌افزاری کروم‌بوک‌های پروژه‌ی آتنا انجام می‌شود.

    پروژه‌ی آتنا (Athena) فریمورکی بود که سال گذشته معرفی شد و طراحی و مشخصات فنی لپ‌تاپ‌ها را هدف قرار می‌دهد. محصولاتی که طبق پروژه‌ی آتنا ساخته می‌شوند، لپ‌تاپ‌های قدرتمند آینده هستند که نه‌تنها برای کار، بلکه برای کاربردهای دیگر همچون بازی، استریم محتوای رسانه‌ای و کاربردهای حرفه‌ای تجاری کاربرد دارند. در بخشی از توضیحات اینتل برای پروژه‌ی مذکور می‌خوانیم:

    مشخصات سخت‌افزاری لپ‌تاپ‌های پروژه‌ی آتنا شامل راه‌اندازی سریع با استفاده از حسگر اثر انگشت یا دکمه‌ی اختصاصی یا بازکردن در لپ‌تاپ می‌شود. استفاده از پردازنده‌های Core i5 یا Core i7 سری آیس لیک به‌همراه شارژدهی بهتر باتری، وای‌فای ۶، نمایشگرهای لمسی، طراحی دو در یک، حاشیه‌های باریک و موارد مشابه نیز از قابلیت‌های مورد انتظار در پروژه‌ی آتنا هستند.

    اینتل و گوگل در توسعه تراشه کروم‌ بوک‌ های پروژه آتنا همکاری می‌کنند

    اینتل علاوه بر خبر همکاری با گوگل در پروژه‌ی آتنا، از جدیدترین پردازنده‌های موبایل سری کور موسوم به تایگر لیک رونمایی کرد. نام این سری نیز مانند سری قبلی (آیس لیک) از منطقه‌ای طبیعی در اورگان آمریکا برگرفته شد. پردازنده‌های جدید به‌همراه پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر معماری Xe ساخته می‌شوند. هوش مصنوعی و کارایی‌های مبتنی بر پردازش قوی، از حوزه‌های هدف خانواده‌ی تایگر لیک بیان شد. از رونمایی‌های دیگر اینتل در CES 2020 می‌توان به طرح مفهومی Horseshoe Bend اشاره کرد؛ لپ‌تاپ تاشدنی غول‌پیکر ۱۷ اینچی که به پردازنده‌ی تایگرلیک مجهز است. هر دو رونمایی، ارتباط نزدیکی با پایه‌های بنیادی پروژه‌‌ی آتنا داشتند؛ پروژه‌ای که تیم آبی با آن سعی در طراحی آینده‌ی دنیای پردازش و قرار گرفتن به‌عنوان بازیگری مهم دارد.

    ایسوس و سامسونگ در نمایشگاه CES 2020 از اولین کروم‌بوک‌های پروژه‌ی آتنا رونمایی کردند. اینتل می‌گوید محصولات مشابه دیگر در آینده‌ی نزدیک معرفی و عرضه می‌شوند. گوگل هم در کنفرانس اینتل حضور داشت و بر همکاری دو شرکت برای توسعه‌ی محصولات جدید تأیید کرد.

    گرگوری برایانت، معاون ارشد اجرایی و مدیر کل اینتل در بخش پردازش سمت کاربر، درباره‌ی همکاری با گوگل گفت:

    ما همکاری خود را با گوگل عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌کنیم تا پروژه‌ی آتنا را روی کروم‌بوک‌ها بیاوریم. ما همکاری نزدیکی با گوگل انجام دادیم تا تولیدکننده‌های کروم‌بوک بتوانند از قابلیت‌های پروژه‌ی آتنا بهره ببرند.

    اینتل و گوگل در توسعه تراشه کروم‌ بوک‌ های پروژه آتنا همکاری می‌کنند

    مجموعه‌ای از کروم‌بوک‌هایی که در پروژه‌ی آتنا توسعه یافته باشند، برای اینتل بسیار مهم محسوب می‌شود. کروم‌بوک‌ها اکنون محبوبیت مناسبی دارند و با پروژه‌ی آتنا، پردازنده‌های اینتل در دستان کاربرانی قرار می‌گیرد که سرویس‌های گوگل را به‌خاطر امنیتی یا موارد دیگر انتخاب کرده‌اند. ازطرفی افزایش قابلیت و توانایی کروم‌بوک‌ها به‌اندازه‌ی اینتل برای گوگل هم اهمیت دارد، چون منجر به توسعه‌ی کسب‌وکار آن‌ها در این حوزه می‌شود و سوددهی را به‌همراه خواهد داشت.

    جان سولومون، معاون ارشد گوگل در بخش سیستم‌عامل کروم درباره‌ی همکاری با اینتل می‌گوید:

    این یک تغییر قابل‌توجه برای گوگل محسوب می‌شود. کروم‌بوک‌‌ها در دسته‌ی آموزش بازار لپ‌تاپ، موفقیت زیادی داشته‌اند، اما ما تصمیم داریم تا ۱۸ ماه یا حداکثر دو سال آینده، بازار خود را گسترش دهیم. درواقع می‌خواهیم بازار خود را به مصرف‌کننده‌های بیشتر و کاربران تجاری توسعه دهیم. آن دسته از کاربران،‌ انتظارات بیشتری دارند و ایده‌های پیشرفته‌تری در استفاده از دستگاه‌ها مطرح می‌کنند. همین نیازها، ما را موظف به ارائه‌ی قدرت و کارایی بیشتر می‌کند.

    شاید پروژه آتنا روح تازه‌ای به بازار بیمار کامپیوترهای شخصی بدمد

    حرکت جدید غول‌های فناوری در زمان بسیار مهمی شکل می‌گیرد. بازار لپ‌تاپ در وضعیت مناسبی قرار ندارد. درمجموع بازار کامپیوترهای شخصی روند سقوط را سپری می‌کند که تا چند سال آینده هم ادامه خواهد داشت. ازطرفی دستگاه‌های حاصل از همکاری غول‌هایی همچون اینتل و گوگل و شرکای سخت‌افزاری دیگر، آینده‌ی روشنی را نشان می‌دهند. IDC پیش‌بینی می‌کند که دستگاه‌های دوکاره (کامپیوترهای شخصی تبدیل‌شونده یا تبلت‌هایی با کیبورد جداشونده) و لپ‌تاپ‌های فوق باریک، در سال‌‌های پیش‌رو افزایش حجم بازار پنج درصدی را تجربه خواهند کرد. درنتیجه می‌توان رشد را در آینده انتظار داشت، اما به‌هرحال رشد سریعی رخ نخواهد داد.

    اینتل و گوگل در توسعه تراشه کروم‌ بوک‌ های پروژه آتنا همکاری می‌کنند

    در مقابل امیدواری به رشد بازار کامپیوترهای شخصی، قدرت بازار گوشی‌های هوشمند وجود دارد. البته آن بازار نیز چالش‌های متعددی را تجربه می‌کند، چون بسیاری از بازارها به اشباع رسیده‌اند و مصرف‌کننده‌ها تمایل کمتری به ارتقاء دستگاه‌ها دارند. درنهایت وجود چالش در بازارهای پردازشی اجتناب‌ناپذیر است و به‌همین دلیل اینتل باید روی پروژه‌هایی همچون آتنا سرمایه‌گذاری عظیم داشته باشد. به‌هرحال سرنوشت غول دنیای پردازش به کامپیوترهای شخصی وابسته است.

    تاکنون تمامی دستگاه‌هایی که تحت پروژه‌ی آتنا به بازار عرضه شده بودند، کامپیوترهای شخصی مجهز به ویندوز بوده‌اند. ازطرفی اینتل از ابتدا گفته بود که کروم‌بوک‌ها نیز قطعا در پروژه‌ی آتنا حضور خواهند داشت. تیم آبی تلاش می‌کند تا ۵۰ کامپیوتر دیگر را تا پایان سال جاری به مجموعه‌ی آتنا اضافه کند و تعداد اعضا را به ۷۵ برساند.

    کروم‌بوک‌ها حوزه‌ی تمرکز خوبی برای اینتل محسوب می‌شوند، چون در مسیر توسعه به بازارهای بزرگ‌تر هستند. ازطرفی برخی انتقادها به این دسته از کامپیوترهای شخصی مطرح می‌شود و سیستم‌عامل کروم را سیستمی با ابزارها و اپلیکیشن‌های محدود تعریف می‌کند. IDC گزارش می‌دهد که رشد بازار کروم‌بوک در فصل چهارم ۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته، ۱۹ درصد بود. برخی کارشناسان، فروش تعطیلات سال نو را نیز بالا و قابل‌توجه بیان می‌کنند. به‌عنوان مثال آمار ماه نوامبر ادعا می‌کند که کروم‌بوک‌ها ۲۷ درصد از بازار آمریکا را در اختیار دارند.

    رویکرد همکاری اینتل و گوگل در توسعه‌ی پروژه‌ی آتنا، اهمیت زیادی دارد. مدل اپل در همکاری‌ها، یک ادغام عمودی در کسب‌وکار سخت‌افزار است که نتیجه‌ای متحد و منظم در فرم و کاربرد به‌همراه دارد. کوپرتینویی‌ها تمام توضیحات لازم را برای طراحی و ساخت قطعات سخت‌افزاری به شرکای خود اعلام می‌کنند تا محصول نهایی به‌صورت کاملا اختصاصی برای اجرای سرویس‌های خودشان ساخته شود.

    اینتل و گوگل در توسعه تراشه کروم‌ بوک‌ های پروژه آتنا همکاری می‌کنند

    اگرچه گوگل (هنوز) در کسب‌وکار تولید لپ‌تاپ یا پردازنده حضور ندارد و اینتل نیز حتی نزدیک به صنعتی به‌جز ساخت پردازنده تصور نمی‌شود، همکاری آن‌ها، توضیحات و ساختارهای کاملا منظم را ایجاد می‌کند که شاید نمونه‌ی آن را تنها در همکاری‌های عمودی در تولید سخت‌افزار دیده‌ایم. همان‌طور که برایانت می‌گوید، هدف نهایی ساختن بهترین محصولات و ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی کاربری است. سولومون نیز در تکمیل حر‌ف‌های او می‌گوید که همکاری با اینتل، امکان ارائه‌ی تجربه‌های بهینه را ممکن می‌کند و نوآوری‌هایی بی‌سابقه به‌همراه دارد.

    برایانت و سولومون در ادامه‌ی صحبت‌های خود، احتمال توسعه‌ی همکاری در بازاری فراتر از لپ‌تاپ را غیرممکن ندانستند. برایانت در پایان صحبت‌هایش گفت:

    هدف ما بهینه‌سازی و عالی کردن کامپیوترهای شخصی است. اگر بتوانیم ارزش کافی و دلیلی برای خرید کامپیوتر شخصی به کاربر بدهیم، دنیای آن را زنده نگه داشته‌ایم. با توسعه‌ی یک فرم فاکتور، شاهد محصولات جدیدی خواهیم بود که از دل آن بیرون می‌آیند و فناوری‌ها و فرم فاکتورهای جدیدی دارند. هدف ما توسعه و ارائه‌ی محصولاتی متنوع از آن چیزی است که امروز نمایش دادیم.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا