• فارسی کردن اعداد در اکسل

    تبدیل اعداد از انگلیسی به فارسی در اکسل را بیاموزیم

    اگر نخستین بار است که از اکسل استفاده می کنید یا با تغییر ویندوز یا سیستم مواجه شده اید یا قرار است فایل خود را برای فرد دیگری ارسال کنید احتمالا با مشکل فارسی کردن اعداد در اکسل مواجه می شوید.

    از طرفی اگر کاربر نرم افزار Word باشید می دانید که در تنظیمات این نرم افزار می توان نوع نوشتار اعداد را در بخش Numeral تغییر داد. اما این کار با جابجایی فایل شما ممکن است باعث بازگشت اعداد به فرمت انگلیسی شود. اما فارسی کردن اعداد در اکسل بطور کلی متفاوت است و سناریو های دیگری دارد.

    روش اول: فارسی کردن اعداد در اکسل با فونت

    فونت های استاندارد زبان فارسی مثل فونت هایی که نام آن ها معمولا با B یا ۲ شروع می شود اولین و صحیح ترین راه کار فارسی کردن اعداد در اکسل هستند.

    فارسی کردن اعداد در اکسل

    به هیچ عنوان پیشنهاد نمی کنم تنظیمات Regional & Language Options را تغییر دهید. چون با اینکار اعداد تمام ویندوز فارسی می شوند و این جالب نیست.

    روش دوم: گزینه Right-to-Left

    ممکن است بتوانید با انتخاب گزینه Right-to-Left محدوده اعداد انتخابی را فارسی کنید و با انتخاب گزینه Left-to-Right دوباره اعداد را به حالت قبلی برگردانید اما این موضوع به تنظیمات Format و ناحیه ویندوز شما نیز بستگی دارد. شکل زیر:

    فارسی کردن اعداد در اکسل

     

    روش سوم: تنظیمات Format Cells

    روش های قبلی به ترتیب اهمیت و اولویت می توانند مشکل فارسی کردن اعداد در اکسل را حل کنند اما اگر فایل شما به سیستم دیگری منتقل شود در مقصد این حالت قابل اطمینان نیست و تضمینی بر وجود فونت فارسی بر روی آن نخواهد بود یا شاید حتی این موضوع در اختیار فرد دریافت کننده نباشید یا آن را نداند. برای حل این مشکل نیز پیشنهادی دارم. اگر از حالت Custom موجود در Format Cells استفاده کنید و روش زیر را در آن اجرا کنید؛ چه در سلول ها و چه در نمودار های اکسل مشکل فارسی شدن اعداد حل می شود و با انتقال این فایل به سیستم دیگر نیز این حالت حفظ می شود. مراحل زیر را دنبال کنید:

    مرحله اول: انتخاب سلول های مورد نظر و رفتن به پنجره …Format Cells

    فارسی کردن اعداد در اکسل

    مرحله دوم: وارد شدن به بخش Custom و پاک کردن General

    فارسی کردن اعداد در اکسل

    مرحله سوم: وارد کردن کد فرمت به شکل زیر:

    فارسی کردن اعداد در اکسل

    لازم به ذکر است که این کد شامل دو بخش است. بخش فارسی کردن عدد که طبق قوانین فرمت سل در [] یا همان براکت (Bracket) قرار می گیرد. و عدد صفری که بعد از آن درج شده نماد یک جایگاه عددی است و به زبان ساده تر یعنی همان عددی که قرار است فارسی شود. اگر این بخش به همان شکل ساده یعنی ۰ رها شود عدد نهایی که فارسی خواهد شد هیج فرمت خاصی نخواهد داشت.

    فارسی کردن اعداد در اکسل

    ملاحظه می کنید که در نهایت بدون استفاده از فونت های فارسی اعداد را به فارسی تبدیل کردیم.

    فرمت های دیگری هم پیشنهاد شده اند مانند ۰[۳۰۱۰۰۰۰-$] یا ۰[۳۰۱,-$] که ممکن است در نسخه های اکسل ۲۰۱۳ یا ۲۰۱۶ یا حتی ۲۰۱۹ عملکرد متفاوتی داشته باشند.

    برای انتخاب روش صحیح باید شرایط ویندوز و اکسل و فایل خود را در نظر بگیرید. مثلا اگر قرار نیست فایل خود را با همین فرمت یعنی اکسل برای کسی ارسال کنید بهترین روش برای شما روش اول در این مقاله خواهد بود. بنابراین یک بهترین روش بطور کلی وجود ندارد و شما باید خودتان تصمیم صحیح را بگیرید.

    نظرات ارسال شده ارسال نظر جدید
    برای تبادل نظر، می بایست در سایت وارد شوید

    ورود به سایت
تماس سبد خرید بالا